• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

کسادی بازار گردشگری در بهار برفی

  • کد خبر : 7175
  • 24 مارس 2022 - 15:34
کسادی بازار گردشگری در بهار برفی

گردشگرآنلاین – بازار گردشگری در تعطیلات نوروز امسال به دلیل شرایط برفی اردبیل از رونق افتاد.کسادی بازار گردشگری در بهار برفی/بارش‌ها مسافران را غافلگیر کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین، استان اردبیل در حالی به استقبال بهار ۱۴۰۱ رفت که هنوز پیرایه‌های زمستانی را از خود باز نکرده و توده هوای سرد همراه با بارش برف در نقاط مختلف این استان چیرگی زمستان را بر بهار طبیعت به شکل موقت نمایان‌تر کرده است.

در چنین اوضاع و شرایط جوی و در نتیجه بی تدبیری آشکار از سوی راهداری و متولیان حوزه گردشگری نه تنها مسافری وارد اردبیل نشده بلکه مسدود شدن گردنه حیران و سرچم گردشگران را از نیمه راه فراری داده و سعی کرده اند تا به جای اردبیل مقاصد دیگر گردشگری را برای خود برگزینند.

در حالی که در اسفند ماه جلسات مختلف ستاد سفر برای هماهنگی بیشتر در استقبال از مسافران و گردشگران برگزار شده اما در این نشست‌ها تدبیر و چاره اندیشی برای آب و هوای زمستانی اردبیل در نظر گرفته نشده و هواشناسی و مدیریت بحران در یک غافلگیری مزمن که نمونه آن را کم ندیدیم همچون سال‌های گذشته این بار نیز ضربه‌ای مهلک بر پیکره گردشگری استان اردبیل وارد کردند.

تبانی کرونا و شرایط جوی برای کاهش گردشگران

مدیرعامل جامعه هتلداران و تأسیسات اقامتی استان اردبیل در در مورد آخرین وضعیت ورودی مسافران و گردشگران به شهرهای مختلف به ویژه سرعین اظهار کرد: بعد از دو سال رکود گردشگری به دلیل کرونا امسال نیز به دلیل برنامه ریزی ضعیف دستگاه‌های خدمات رسان مختلف ورودی گردشگران ضعیف است و اکثر هتل‌ها و مراکز اقامتی با ظرفیت خالی به استقبال سال جدید رفتند.

جعفر بذری خاطرنشان کرد: متأسفانه در جلسات ستاد خدمات سفر هیچ دوراندیشی و پیش بینی دقیقی از وضعیت جوی استان ارائه نشد و به هیچ وجه بارش‌های روزهای اخیر از سوی هواشناسی اطلاع رسانی نشده بود.

وی گفت: در کنار هواشناسی به نظر می‌رسد مجموعه راهداری استان نیز در این شرایط جوی غافلگیر شده و ما صدها مسافر ورودی به استان را در مبادی اردبیل – آستارا و اردبیل – سرچم به دلیل مسدودیت محورها از دست دادیم.

مدیرعامل جامعه هتلداران و تأسیسات اقامتی استان اردبیل افزود: در کنار این دستگاه‌ها مدیریت بحران نیز در این روزها نمره منفی گرفته و به هیچ وجه عملکرد قابل قبولی نداشتند.

بذری ادامه داد: مدیریت شهری سرعین نیز در برفروبی و بازگشایی فضاهای شهری ضعیف عمل کرده و روز گذشته حتی در ترددهای داخل شهر نیز اهالی و مسافران با مشکلاتی روبرو شده بودند.

۶۰ درصد ظرفیت مراکز اقامتی پر شد

فرماندار سرعین نیز اظهار کرد: از آغاز سال ۱۴۰۱ تا کنون بالغ بر ۲۸ هزار مسافر وارد شهر چشمه‌های بهشتی شده و این شهرستان با آمادگی کامل پذیرای گردشگران است.

باقر باقرزاده خاطرنشان کرد: گرچه از اول بهار شاهد بارش برف در استان هستیم اما با این وجود سرعین مقصد سفر خیل عظیمی از مسافران قرار گرفته است.

وی افزود: از آغاز سال ۱۴۰۱ تا کنون بالغ بر ۲۸ هزار مسافر وارد شهر چشمه‌های بهشتی شده است و این شهرستان با آمادگی کامل پذیرای گردشگران است.

باقرزاده تصریح کرد: علیرغم بارش برف تمامی جاده‌های روستایی و اصلی شهرستان باز بوده و برای رفاه حال مردم و مسافران آرد به مقدار کافی تهیه و ۳۰ واحد نانوایی برای ارائه خدمات در حال فعالیت است.

 

ضعف در زیرساخت‌ها گردشگری پررونق را نشانه رفته است

اما بازدیدهای میدانی از سطح شهر اردبیل، مشگین شهر، خلخال و منطقه مغان که این روزها هوای سرد زمستانی را تجربه می‌کنند نشان از حضور کم مسافران و گردشگران نوروزی است.

به گزارش گردشگر آنلاین مهر نوشت:  برخی از مسافران ورودی به دلیل شرایط جوی نامناسب و تداوم بارندگی‌ها تا چند روز آینده قصد ترک استان را به مقصد مناطق دیگر دارند که به نظر می‌رسد در رونق گردشگری استان در چنین شرایط خاصی باید برنامه ریزی ها بر توسعه و گسترش زیرساخت‌های مناسب راه‌های ارتباطی و راه اندازی مجموعه‌های گردشگری سرپوشیده باشد که می‌تواند شرایط رضایت بخشی را برای مسافران و گردشگران تعطیلات نوروزی فراهم کند.

شرایط موجود گردشگری اردبیل و ضعف زیرساخت‌ها نشان می‌دهد که ما در بخش گردشگری به رغم برند خاص سرعین و آب‌های گرم نتوانسته ایم بستر مناسبی فراهم کنیم تا از گذر این شرایط که می‌توانست فرصت خوب گردشگری طبیعی و زمستانی باشد، موفق عمل نکرده ایم.

بهار برفی شرایط خاص نوروز ۱۴۰۱ این اصل را ثابت کرد که مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نه تنها شعار زمستان بیدار را از حوزه زیرساخت‌ها مهیا نکرده بلکه با غفلت از همه سرمایه‌ها و داشته‌های این استان گرفتار شعارزدگی و روزمرگی شده و هیچ اقدام عملی برای پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی در شرایط جوی نامساعد نداشته است.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7175

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.