• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2
سرپرست تیم باستان‌شناسی:

کشف «آرامگاه تومولوسی» در تپه نقاره‌چی نهاوند

  • کد خبر : 13346
  • 26 اکتبر 2022 - 9:37
کشف «آرامگاه تومولوسی» در تپه نقاره‌چی نهاوند
گردشگرآنلاین - سرپرست تیم باستان‌شناسی نهاوند گفت: کشف «آرامگاه تومولوسی» در تپه نقاره‌چی گردشگری نهاوند را متحول می‌کند و برای آغاز فصل سوم کاوش در این منطقه منتظر تأمین اعتبار هستیم.

به گزارش گردشگرآنلاین از همدان، محسن جانجان اظهار کرد: آرامگاه تومولوسی در «تپه نقاره‌چی» با ارتفاع هشت‌متر در جنوب شرقی نهاوند و در حاشیه باغ‌های این شهر قرار دارد و در گزارش سفر «ناصرالدین شاه» به این تپه و آرامگاه اشاره شده است.

وی افزود: شهرستان نهاوند از شهرهای مهم در حکومت سلوکیان است و از طرف دیگر وجود «معبد لائودیسه» در این منطقه می‌تواند اثبات‌گر این باشد که این آرامگاه مربوط به یک فرد مهم مانند یک سردار رده بالا یا ساتراپ(شهربان) و یا پادشاهی از دوران سلوکی باشد که ما درصدد کشف این گورهای سلطنتی هستیم.

جانجان ادامه داد: فصل اول کاوش‌ها در ثبت تپه نقاره‌چی نهاوند شهریور ۹۸ به مدت یک‌ماه و فصل دوم هم دوم اردیبهشت ۱۴۰۱ تا خردادماه به اتمام رسیده است و اکنون منتظر تأمین اعتبار برای آغاز فصل سوم و کشف پاسخ و ابهامات جامعه علمی کاوش‌گران و باستان‌شناسان در دنیا و ایران هستیم.

وی تصریح کرد: تاکنون نتایج این کاوش‌ها ارتباط بین معبد لائودیسه و نقاره‌چی را تقویت کرده و در حال حاضر به یک گور تومولوسی دوره سلوکی ختم‌ شده است که نخستین «آرامگاه تومولوسی» ایران در شهرستان نهاوند است و می‌تواند بسیاری از زوایای تاریک تاریخ غرب کشور در دوران سلوکی را روشن کند.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی فصل دوم کاوش تپه نقاره‌چی بیان کرد: در زمان پادشاهی آنتیخوس سوم، نهاوند تبدیل به یکی از شهرهای مهم این پادشاهی شد تا جایی که وی معبدی به نام «لائودیسه» را در آن ساخت و مردم را به پرستش آن دعوت کرد.

جانجان اضافه کرد: براساس شواهد تاریخی از دوره سلوکیان اسامی شهرهایی از جمله آنتوخیه، الکساندریا، آپولو و لائودیسه بر جا مانده است و لائودیسه همان نهاوند کنونی است که با توجه به اهمیت این شهر باستان‌شناسان به دنبال کشف گورستان آن بودند.

وی در ادامه گفت: در آرامگاهی که در تپه نقاره‌چی به دست آمد هیچ شی‌ء تاریخی یا تابوت و استخوانی پیدا نشد چراکه در زمان ناصرالدین شاه، عبدالصمدمیرزا ملقب به عزالدوله به این مقبره رفته و اشیاء درون آن را خارج کرده است.

جانجان یادآور شد: هم‌چنین در گزارش‌ها آمده بود که عزالدوله حاکم وقت نهاوند در آن زمان وارد این آرامگاه شده و اشیاء داخل تابوت را خارج کرده و شنیده شده که وقتی او از مقبره خارج شده، دستمالی سفید و خنجر در دست داشته و با توجه به آن که احتمال می‌دهیم این گور یک گور سلطنتی بوده، به طور قطع اشیاء مهمی در آن وجود داشته است.

سرپرست کاوش‌ها تأکید کرد: حتی دکتر فوریه فرانسوی و محمدحسن‌خان اعتمادالسلطنه نیز برای کاوش به این محوطه رفتند از بالا کاوش کردند و بخشی از سقف آرامگاه را تخریب کردند که البته قابل بازسازی است.

جانجان تصریح کرد: آنچه در تپه نقاره‌چی به دست آمده از سوی رسانه‌های خارجی مورد توجه قرار گرفت و همین نقطه عطفی برای جذب گردشگر خارجی برای شهرستان محسوب می‌شود.

به گفته‌ی وی، اگر اعتباری برای فصل سوم کاوش تپه نقاره‌چی تأمین شود یقیناً موقیعت خاصی در گردشگری و جذب توریست برای نهاوند و استان همدان ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد: با کشف «مجموعه آرامگاهی» که در فصل سوم در جستجوی آن خواهیم بود، یک پارک باستان‌شناسی یا سایت موزه ایجاد و راه‌اندازی خواهد شد که کمک قابل توجهی به کشف معبد لائودیسه خواهد داشت.

سرپرست کاوش‌ها گفت: با توجه به اهمیت معماری این محوطه و نزدیکی آن به شهر نهاوند و سراب گیان این منطقه مکانی ارزشمند برای بنا نهادن یک پارک باستان شناسی برای علاقمندان به تاریخ است و موقعیت مهم این تپه که برای جامعه پژوهشگران اهمیت خاصی دارد، زمینه تقویت گردشگری و جذب توریسم خارجی برای شهرستان را فراهم می‌کند.

کشف «آرامگاه تومولوسی» در تپه نقاره‌چی نهاوند

کشف «آرامگاه تومولوسی» در تپه نقاره‌چی نهاوند

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=13346

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.