• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

کشف تماشاخانه باستانی در منطقه‌ای دورافتاده

  • کد خبر : 15016
  • 14 نوامبر 2022 - 9:05
کشف تماشاخانه باستانی در منطقه‌ای دورافتاده
گردشگرانلاین - باستان‌شناسان با کاوش در یکی از جزیره‌های یونان موفق شدند، بقایای یک تماشاخانه باستانی را کشف کنند.

به گزارش گردشگرآنلاین و به نقل از لایوساینس، تماشاخانه باستانی در ویرانه‌های شهر باستانی «لیسوس» ‌ (Lissos) در جنوب غربی جزیره «کِرت» ‌ کشور یونان واقع شده است و دسترسی به این بقایای باستان‌شناسی فقط از طریق دریا یا پیاده‌روی طولانی امکان‌پذیر است.

با توجه به موقعیت مکانی دورافتاده شهر باستانی «لیسوس»، باستان‌شناسان تا کنون موفق نشده‌اند در ویرانه‌های آن به درستی کاوش کنند. با این حال، کاوش اخیر باستان‌شناسان در این شهر تاریخی به کشف بقایای یک تماشاخانه باستانی منجر شده است که شباهت زیادی به تالار کنفرانس امروزی دارد. کارشناسان وجود این تماشاخانه در شهر را نمادی از پر رونق بودن «لیسوس» ارزیابی کرده‌اند.

تحقیقات قبلی نشان داد که «لیسوس» ‌ مدت‌ها قبل از آن‌که نامش در قرن چهارم پیش از میلاد وارد کتاب‌های تاریخ شود به عنوان سکونتگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. محققان همچنین معتقدند این شهر باستانی در گذشته به عنوان یک توقفگاه مهم در مسیر تجاری مدیترانه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

بناهای متعلق به دوره‌های مختلف این شهر تاحدی سالم باقی مانده‌اند که از جمله آن‌ها به معبد بی‌نظیر «اَسقَلِبیوس»، ایزد درمان در اساطیر یونان باستان، یک منطقه مسکونی، یک گورستان قابل‌توجه با مقبره‌های دو طبقه، گرمابه‌های رومی و کلیساهای مسیحی می‌توان اشاره کرد. اکنون باستان‌شناسان این تماشاخانه را نیز به فهرست یافته‌های شگفت‌آور این شهر باستانی اضافه کرده‌اند. این تماشاخانه در جریان نخستین کاوش باستان‌شناسی کشف شده است که پس از گذشت نیم قرن در این مکان انجام شده است.

کارشناسان معتقدند این تماشاخانه برای سخنرانی‌ها، رقابت‌های ادبی و حوزه موسیقی و اجراهای نمایشی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

باستان‌شناسان در نخستین مرحه کاوش تماشاخانه، ۱۴ ردیف صندلی و دو تالار طاق‌دار کشف کردند. این تماشاخانه به حوالی قرن اول تا چهارم میلادی تعلق دارد. متاسفانه این تماشاخانه در طول زمان دچار آسیب‌های جدی شده است و گمان می‌رود این صدمات در پی زمین‌لرزه شدید سال ۳۶۵ میلادی و سقوط تخته‌سنگ‌های بزرگ ایجاد شده باشد.

کشف تماشاخانه باستانی در منطقه‌ای دورافتاده

کشف تماشاخانه باستانی در منطقه‌ای دورافتاده

منبع: لایوساینس

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=15016

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.