• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

کشف جدید باستان‌شناسان در حوضه دریاچه ارومیه

  • کد خبر : 14497
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
کشف جدید باستان‌شناسان در حوضه دریاچه ارومیه
گردشگرآنلاین - بررسی باستان‌شناختی حوزه دریاچه ارومیه به کشف و شناسایی ۱۲ محوطه استقراری متعلق به عصر مفرغ، دوران تاریخی (پارت و ساسانی) و دوران اسلامی منجر شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از ارومیه، رضا محرابی، سرپرست هیأت باستان‌شناسی حوضه دریاچه ارومیه با بیان این‌که بررسی باستان‌شناختی در «چهار برج»، یکی از شهرستان‌های تازه تاسیس استان آذربایجان‌غربی که در جنوب دریاچه ارومیه واقع شده، انجام شده است، اظهار کرد: منطقه مورد مطالعه با وجود داشتن موقعیت خاص جغرافیایی و برخورداری از چشم‌انداز ویژه طبیعی، ظرفیت‌های بالایی در شکل‌گیری و توسعه فرهنگی جوامع پیش از تاریخ و تاریخی دارد، ولی متاسفانه تاکنون مورد بررسی و شناسایی روشمند باستان‌شناسی قرار نگرفته و به طور کلی از نظر پژوهش‌های باستان‌شناسی، منطقه‌ای کم‌شناخته به شمار می‌آید.

این باستان‌شناس افزود: با توجه به آن شرایط، هیأتی از سوی اداره کل میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌غربی با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به این منطقه اعزام شد و محوطه را مورد بررسی باستان‌شناختی قرار داد.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی حوزه دریاچه ارومیه گفت: این پروژه پژوهشی با هدف شناسایی محوطه‌های استقراری و مشخص کردن گاهنگاری نسبی منطقه، مشخص کردن جایگاه منطقه مورد مطالعه در مطالعات باستان‌شناسی حوزه شمال‌غرب و تهیه نقشه پراکندگی آثار در راستای تکمیل نقشه باستان‌شناسی کشور صورت گرفت.

محرابی با بیان ‌این‌که محدوده مورد بررسی، دشتی هموار با مساحتی در حدود ۳۱۰ کیلومتر مربع است که با روش پیمایشی فشرده بررسی شد، اظهار کرد: در نتیجه این بررسی ۱۲ محوطه استقراری متعلق به عصر مفرغ، دوران تاریخی (پارت و ساسانی) و دوران اسلامی شناسایی شد.

ریاچه اُرومیه یک دریاچه شور در شمال غربی کشور ایران است که طبق تقسیمات کشوری ایران، این دریاچه میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته‌است. بررسی نوسانات سطح آب دریاچه‌ها به لحاظ اهمیت، ماهیت و موقعیت این مجموعه‌های آبی در سال‌های اخیر اهمیت ویژه ای پیدا کرده‌است.

دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین آبگیر دایمی در آسیای غربی در شمال غرب فلات ایران قرار گرفته‌است. حوضهٔ آبریز دریاچه ارومیه، ۵۱٬۸۷۶ کیلومتر مربع است، معادل بیش از ۳٪ مساحت کل کشور ایران می‌باشد.

کشف جدید باستان‌شناسان در حوضه دریاچه ارومیه

کشف جدید باستان‌شناسان در حوضه دریاچه ارومیه

منبع: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=14497

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.