• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
5

کشف سکونتگاه اشراف‌زادگان در یک شهر باستانی

  • کد خبر : 18368
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۵۶
کشف سکونتگاه اشراف‌زادگان در یک شهر باستانی
گردشگرآنلاین - باستان‌شناسان با کاوش در محطوطه باستانی مشهورِ «چیچن ایتزا»، مجموعه‌ای از سازه‌های متعلق به شخصیت‌های عالی‌رتبه را کشف کردند.

به گزارش گردشگرآنلاین و به نقل از رویترز، کاوش باستان‌شناسان در محوطه «چیچن ایتزا» متعلق به مردم مایا که در مکزیک واقع شده است، به کشف بقایای مجموعه‌ای از سازه‌ها و سکونتگاه اشراف‌زادگان منجر شد که گمان می‌رود بخشی از یک مجموعه مسکونی متعلق به عالی‌رتبگان شهر باستانی «چیچن ایتزا» ‌ باشد که در قرن پنجم میلادی تأسیس شد.

«فرانسیسک پرز روئیز» ـ یکی از باستان‌شناسان حاضر در پروژه کاوش این محوطه باستانی ـ‌ اعلام کرد: هیچ مجموعه مسکونی در «چیچن ایتزا» کشف نشده بود و می‌توان نتیجه گرفت که مجتمع مسکونی‌ایی که اخیرا کشف شده است، ‌ نخستین مجموعه ساختمان‌های مسکونی این مکان باشد که محل زندگی یک حکمران و تمام اعضای خانواده او بوده است.

محوطه مسکونی که اخیرا کشف شده است با نام «چیچن ویجو» ‌ شناخته می‌شود و انتظار می‌رود در آینده نزدیک به روی بازدیدکنندگان «چیچن ایتزا»، ‌ یکی از مکان‌های میراث جهانی یونسکو باز شود.

مجتمعی که اخیرا کشف شده است، ‌ یک طاق ورودی، ‌ «خانه حلزون‌ها» و «خانه ماه» ‌ را شامل می‌شود.

محققان مؤسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک (INAH) امیدوارند، ‌ این محوطه و بخش‌هایی که هنوز کشف نشده‌اند بتواند اطلاعات مفیدی درباره نحوه زندگی مردم ساکن در این شهر ارائه کند.

کاوش در این محوطه از سال ۱۹۹۸ میلادی آغاز شده است.

سالانه حدود ۲ میلیون نفر از محوطه «چیچن ایتزا» ‌ واقع در جنوب شرقی مکزیک بازدید می‌کنند.

چیچن ایتزا(اثری باستانی از تمدن مایا است. کلمه چیچن ایتزا به معنی «در کنار دهانه چاه ایتزا» است که خود «ایتزا» احتمالاً در زبان مایاها به معنی جادو یا جادویی بوده‌است. این اثر جزو میراث جهانی یونسکو به‌شمار می‌رود.

در سال ۲۰۰۷ میلادی، این اثر به‌همراه ۶ اثر دیگر در یک رای‌گیری جهانی به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید معرفی شدند. بسیاری از باستان‌شناسان معتقدند چیچن ایتزا در حدود هزار سال پیش پایتخت یکی از پادشاهان مایاها به نام «تاپیلتزین چه کوئتزالکوتل» بوده‌است. کاربرد این معبد تقدیم قربانی به خدای باران مایاها، چاک، بوده است. قربانی کردن انسان نیز در این معبد معمول بوده و بقایای انسان‌های قربانی شده نیز در معبد یافت شده‌اند.

کشف سکونتگاه اشراف‌زادگان در یک شهر باستانی

کشف سکونتگاه اشراف‌زادگان در یک شهر باستانی

منبع: رویترز

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18368

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.