• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

کشف معبد یک ایزدبانو

  • کد خبر : 15402
  • 23 نوامبر 2022 - 9:27
کشف معبد یک ایزدبانو
گردشگرانلاین - باستان‌شناسان با کاوش در یکی از شهرهای باستانی مصر به بقایای یک معبد دست یافتند.

به گزارش گردشگرآنلاین و به نقل از آرت‌نیوز، باستان‌شناسانی که در شهر باستانی «تِل الفراعین» به معنای «تپه فراعنه» ‌مشغول کاوش بودند به بقایای معبد یک ایزدبانو دست یافتند.

کاوشگران با بررسی یک محوطه  باستان‌شناسی شش در چهار متری توانستند بخش کوچکی از یک معبد را کشف کنند که برای «بوتو» ـ ایزدبانوی مصر باستان و محافظ مصر سفلی ـ ساخته شده بود. این معبد در مقطعی از تاریخ، فضایی معادل ۱۱ جریب را در برمی‌گرفت.

سه ستون سنگ‌آهکی که بخشی از سالن بزرگ پر از ستون معبد را تشکیل می‌دادند و چندین اثر تاریخی، از جمله چند تکه مجسمه سنگی، ‌ سفال‌های مراسم‌های آیینی و ظروف سرامیکی، از بقایای تاریخی محسوب می‌شوند که در این مکان کشف شده‌اند.

باستان‌شناسان همچنین یک نقاشی را روی یک سنگ‌ آهک کشف کرده‌اند که تصویرگر سر یک پرنده با تاجی از جنس پَر است.

بر اساس گزارشی که از سوی وزارت آثار باستانی و گردشگری مصر منتشر شده است، ‌ کارشناسان معتقدند این نقاشی در حقیقت تصویری از «نخبت» (Nekhebet /ˈ n ɛ k ˌ b ɛ t )، ایزدبانوی مصر به شکل کرکس یا «مات» ‌ دیگر ایزدبانوی مصر باستان به شکل کرکس است.

این محوطه باستان‌شناسی در «دلتای نیل»، یعنی در ۹۵ کیلومتری اسکندریه واقع شده است. این شهر زمانی با الهام از ایزدبانوی مصر باستان با نام «بوتو» ‌ شناخته می‌شد.

مصر باستان به تمدنی در شمال شرقی آفریقا در درهٔ رود نیل گفته می‌شود که در دورهٔ زمانی میان ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد تا زمان تسخیر مصر بدست اسکندر مقدونی وجود داشت. تمدن مصر باستان نمونه‌ای از تمدنهای بناشده بر اصل آبیاری است. به فرمانروایان مصر باستان فرعون گفته می‌شد.

تمدن مصر باستان در سال ۳۱۴۰ پیش از میلاد یعنی زمانی که دو قلمروی مصر سفلی و مصر علیا تحت پادشاهی نخستین فرعون به نام نارمر که برخی او را منس می‌نامند، به وحدت سیاسی رسیدند، شکل گرفت. مصر باستان در دوره دراز تمدن خود چندین بار زیر فرمانروایی نیروهای بیگانه از جمله شاهنشاهی هخامنشی نیز درآمد.

کشف معبد یک ایزدبانو

کشف معبد یک ایزدبانو

منبع: آرت‌نیوز

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=15402

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.