• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
6

کشف موتور دیزل تاریخی از محل لایروبی خلیج گرگان

  • کد خبر : 16639
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
کشف موتور دیزل تاریخی از محل لایروبی خلیج گرگان
گردشگرآنلاین - حین عملیات لایروبی خلیج گرگان در شمال آشوراده، بقایای یک موتور دیزل تاریخی متعلق به بیش از ۱۰۰ سال گذشته کشف و به بیرون از آب منتقل شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از گرگان، حین عملیات لایروبی خلیج گرگان در شمال آشوراده، بقایای یک موتور دیزل تاریخی متعلق به بیش از ۱۰۰ سال گذشته کشف و به بیرون از آب منتقل شد.

مشاهدات نشان می‌دهد که کارکنان شرکت پیمانکار عملیات رسوب برداری و احیا خلیج گرگان حین مراحل گودبرداری و خارج کردن رسوبات به بدنه و موتور دیزل یک شناور تاریخی برخورد کردند.

بر پایه اظهارات برخی شاهدان، این کشف در مناطق باتلاقی شمال آشوراده انجام شد.

بیل مکانیکی حاضر در لایروبی ابتدا، با پیکره چوبی یک شناور به نسبت بزرگ برخورد و در ادامه این موتور دیزل از اعماق باتلاقی شمال آشوراده خارج شد.

گفتنی است مستندات تاریخی بیانگر آن است که بنادر گز و ترکمن در خلیج گرگان در سده قبل پویا و کشتیرانی در آن فعال بوده است.

خلیج گرگان بزرگ‌ترین خلیج در دریای خزر است که بر اثر پیشروی شبه‌جزیرهٔ میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر تشکیل شده‌است. خلیج گرگان بین دو استان مازندران و استان گلستان قرار دارد.

خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز، به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلکه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله و تالاب بین‌المللی گُمیشان یک مجموعه ارزشمند زیست‌محیطی است. خلیج گرگان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله محسوب می‌شود.

بر پایه پژوهش‌ها، آب دریای خزر در خلیج گرگان برای پرورش ماهی مناسب تشخصیص داده شده ولی این منطقه به هیچ وجه برای شنا مناسب نیست. حصبه، بیماری‌های روده‌ای و عفونی، هپاتیت، بیماری‌های پوستی و… سوغات شنا در این منطقه ممنوعه و آلوده‌است که باید مورد توجه قرار گیرد.

خلیج گرگان نه تنها دارای ماهیان باارزش غضروفی، ماهی سفید، ماهی کفال و… است، بلکه سهم قابل توجهی از خاویار مورد نیاز کشور را تأمین و یکی از بهترین نوع خاویار سیاه جهان را تولید می‌کند.

کشف موتور دیزل تاریخی از محل لایروبی خلیج گرگان

کشف موتور دیزل تاریخی از محل لایروبی خلیج گرگان

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16639

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.