• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

کشف موزائیک تاریخی دوازده‌خان «هرکول»

  • کد خبر : 9821
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
کشف موزائیک تاریخی دوازده‌خان «هرکول»
گردشگرآنلاین - کاوش باستان‌شناسی در یکی از شهرهای باستانی ترکیه به کشف موزائیک تاریخی عظیمی منجر شد که دوازده خان «هرکول» را به تصویر می‌کشد.

به گزارش گردشگرآنلاین، باستان‌شناسان موفق شده‌اند یک موزائیک تاریخی دوازده‌خان هرکول و عظیم ۱۶۴ متر مربعی را کشف کنند که کف بنایی در شهر باستانی ۲,۹۰۰ساله «سیدرا» واقع در ترکیه را پوشانده است.

این موزائیک که در یک حمام رومی باستانی قرار دارد، صحنه‌ای از دوازده‌خان «هرکول»(هراکلس) شخصیت اساطیری یونان را به تصویر کشیده است.

یک استاد دانشگاه و سرپرست کاوش های باستان‌شناسی در «سیدرا» در گفت و گو با خبرگزاری «آناتولی» کشف چنین موزائیکی که دوازده خان «هرکول» را به تصویر کشیده است را منحصربفرد عنوان کرد.

این موزائیک در ابتدا در سال ۲۰۱۹ کشف شده است، اما پروژه حفاری کردن آن از اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز شد.

این موزائیک به طول ۲۱.۹۱ و عرض  ۷.۹ متر در قرن دوم میلادی ساخته شده است. گمان می‌رود این موزائیک یکی از بزرگترین موزائیک‌های تصویرگر «هرکول» باشد که تاکنون در ترکیه کشف شده است.

«هرکول» یکی از بزرگترین قهرمانان در بین اساطیر یونان باستان است. او به عنوان فرزند «زئوس» و «آلکمنه» شناخته می‌شود. «هرکول» پس از اینکه توسط نامادری‌اش «هرا» به جنون مبتلا می‌شود، همسرش «مگارا» را به قتل می‌رساند.

او در تلاش برای جبران اشتباهاتش به پیشنهاد پیشگوی معبد آپولو نزد «ائوروستئوس» پادشاه «تیرنس» رفت و به مدت ۱۲ سال به نقاط مختلف جهان سفر کرد تا ۱۲ وظیفه‌ای که «ائوروستئوس» برای او مشخص کرده بود را انجام بدهد.

دوازده‌خوان هرکول، مأموریت‌هایی بودند که هرکول، نام‌آورترین قهرمان در اساطیر یونانی، برای کفاره گناه خود (قتل همسر و فرزندان)، با موفقیت به انجام رساند. داستان‌های مجزای هر کدام از این خوان‌ها، بعدها به صورت یک داستان یکپارچه درآمده‌است. طبق عقیده یونانیان، گردآوری و روایت یکپارچه داستان این خوان‌ها، منتسب به پیساندر، شاعر حماسه‌سرای یونانی، در حدود ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می‌باشد.

سرگذشت هرکول در مسیر خوان‌های دوازده‌گانه، به صورت یکجا و یکپارچه روایت نشده بلکه با استفاده از منابع مختلف، گردآوری شده‌است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9821

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.