• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

کشف نقاب‌های مردم «مایا»

  • کد خبر : 15644
  • 29 نوامبر 2022 - 12:33
کشف نقاب‌های مردم «مایا»
گردشگرآنلاین - باستان‌شناسان با کاوش در مکزیک مجموعه‌ای از نقاب‌های تاریخی را کشف کرده‌اند که در ساخت آن‌ها از هنر گچ‌بری‌ استفاده شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین، باستان‌شناسان مؤسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک (INAH)، مجموعه‌ای از نقاب‌های مردم مایا ‌ را در شهر باستانی «تونینا» ‌ (TONINÁ) کشف کردند.

معنی «تونینا» به زبان مردم مایا، «خانه سنگ» است. این شهر باستانی در ۸۰۰ تا ۹۰۰ متری از سطح دریا و در ایالت «چیاپاس» کشور مکزیک واقع شده است و فقط ۶۵ کیلومتر با «پالنکه»، دیگر شهر تمدن مایا فاصله دارد.

مردم برای نخستین‌بار در «اوایل دوره کلاسیک» ساکن «تونینا» ‌ شدند و عمده ساخت‌وسازهای مهم در این شهر در فاصله قرن ششم تا نهم میلادی اجرا شد. این شهر چندین معبد هرمی، ‌ کاخ و بیش از  ۱۰۰ بنای یادبود حکاکی‌شده را در خود جای داده است.

کاوش‌های باستان‌شناسی در سال ۲۰۱۸ در شهر «تونینا» ‌ به کشف مجموعه بزرگی از نقاب‌های گچی «مایا» ‌ و چندین مجسمه منجر شد که زیر یکی از بناهای شهر مدفون شده بودند.

این آثار تاریخی مدت‌ها در «تونیا» ‌ حفظ شدند و کشف آن‌ها اخیرا و پس از تحقیقات کارشناسان اعلام شد. محققان مؤسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک معتقدند، قدمت این نقاب‌ها به حوالی ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلادی بازمی‌گردد و نمایشگر زمین، آسمان و جهان پس از مرگ هستند.

نقاب مشابهی در سال ۲۰۱۸ در «معبد خورشید» ‌ این شهر کشف شده است. این نقاب چهره ارباب جهان زیرین را به تصویر می‌کشد. در تصویرگری‌های مشابه مردم «مایا»، ‌ این شخصیت بیشتر با چهره‌ای بدون فک پایین دیده می‌شود تا نشان‌دهنده زنده نبودن او باشد.

به گزارش گردشگر آنلاین، مایا نام گروهی از اقوام سرخ‌پوست در جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی و نام تمدنی قدیمی در همین منطقه است. مایاها که از مشهورترین قبایل سرخپوست بودند، معمولاً شهرهایشان را در دل جنگل‌های بارانی می‌ساختند. حوزه زندگی و فعالیت مایاها حدود جنوبی کشور مکزیک و نیز سرتاسر گواتمالا و السالوادر را شامل می‌شد.

کشف نقاب‌های مردم «مایا»

کشف نقاب‌های مردم «مایا»

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=15644

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.