• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6

کشف و ضبط ۵۳ قلم شیء تاریخی در دلفان

  • کد خبر : 7327
  • 11 آوریل 2022 - 11:00
کشف و ضبط ۵۳ قلم شیء تاریخی در دلفان

گردشگرآنلاین – فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از کشف ۵۳ قلم شیء تاریخی در چشمه رشنو از توابع شهرستان دلفان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دلفان لرستان از کشف ۵۳ قلم شیء تاریخی در چشمه رشنو از توابع شهرستان دلفان خبر داد.محمدرضا مرادیان، اظهار کرد: حفاری در منطقه چشمه رشنو پس از پیگیری‌های لازم و رصد اطلاعاتی توسط عوامل قضایی، مجوز ورود به منزل متهم اخذ شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، اضافه کرد: با همکاری پلیس اطلاعات از منزل متهم بازرسی به‌عمل آمد و در این عملیات ۵۳ قلم اشیای تاریخی شامل ۲۱ قلم انواع حلقه و انگشتری و تعداد ۳۲ قلم مهره و تیغه‌های سنگی و یک قبضه سلاح شکاری کشف و ضبط شد.

وی گفت: در این رابطه یک نفر با هویت معلوم دستگیر و پرونده به منظور سیر مراحل قانونی به مراجع ذی‌صلاح قضایی تحویل داده شد.

نورآباد شهری است در شمال غرب استان لرستان. این شهر مرکز شهرستان دلفان است و آب و هوایی سرد و کوهستانی و طبیعتی زیبا برای گردشگری دارد. این شهر یکی از شهرهای مرتفع ایران با ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متر از سطح دریا است که در سال ۱۳۶۴ از بخشداری به فرمانداری ارتقاء یافت. همچنین نام قدیمی این شهر (دُم آیزه) بوده‌است. از مناطق دیدنی و زیارتی آن می‌توان به مهراب کوه افسانه‌ای، آرامگاه امامزاده ابراهیم (ملقب به بابابزرگ)، امامزاده پیرمحمد اشاره کرد. نورباد به شهر مفرغ باستانی معروف است.

مردم دلفان به زبان لکی سخن می‌گویند. زبان لَکی زبان طوایف لک ایران و از زبان‌های ایرانی شاخه شمال غربی رایج در مناطق غرب ایران است. حدود یک و نیم تا دو میلیون نفر در ایران با زبان مادری (۲۰۱۴) به این زبان سخن می‌گویند.

شهر نوراباد در شمال غربی استان لرستان قرار گرفته و فاصله‌اش تا مرکز استان یعنی شهر خرم‌آباد ۸۵ کیلومتر، تا کرمانشاه ۹۵ کیلومتر، تا تهران ۴۹۰ کیلومتر، تا نهاوند ۶۰ کیلومتر، تا هرسین ۵۰ کیلومتر و تا الشتر ۴۰ کیلومتر است.

منبع: ایسنا 

 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7327

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.