• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5

کشف گوشواره‌های کوارتز سبز در گورهای تاریخی

  • کد خبر : 18404
  • 22 فوریه 2023 - 11:35
کشف گوشواره‌های کوارتز سبز در گورهای تاریخی
گردشگرآنلاین - باستان‌شناسان در مکزیک تپه‌های خاکسپاری تاریخی را به همراه اجساد و زیورآلات کشف کردند.

به گزارش گردشگرآنلاین، باستان‌شناسان مؤسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ (INAH)، مجموعه‌ای از تپه‌های دایره‌ای را در محوطه «ال نارنجو» (El Naranjo) واقع در ایالت «تامائولیپاس» کشور مکزیک کشف کرده است.

کاوش در این محوطه، پیش از آغاز مراحل ساخت‌وساز یک بزرگراه صورت گرفت. محققان دو تپه از چهار تپۀ شناسایی‌شده در این مکان را کاوش کردند، در این تپه‌ها گورهای مربوط به مرحله پایانی دوره کلاسیک، بین سال‌های ۶۰۰ تا ۹۰۰ پس از میلاد (بر اساس تاریخ‌گذاری انواع سرامیک‌های موجود در محل) کشف شده است.

در مجموع، کاوش‍گران ده‌ها گور کشف کردند که به نظر می‌رسد همگی آن‌ها ویژگی‌های فرهنگ مردم «هواستک» را داشته باشند. هواستک‌ها معمولا تپه‌های دایره‌ای شکلی را در مرکز شهر می‌ساختند.

یکی از تپه‌های مدور واقع در «ال نارانجو» به قطر ۲۰ متر و با سنگ آهک و سنگ بازالت ساخته شده است. گمان می‌رود این مواد از مکانی دور به این محوطه منتقل شده باشد. تپه مذکور گور سه فرد بالغ را در برگرفته است که به همراه آن‌ها اشیائی همچون صدف‌های طراحی‌شده به شکل گُل، تیغه‌های ابسیدین و گوشواره‌های کوارتز سبز کشف شده است.

قُطر تپه دیگر ۳۰ متر است و درون آن بقایای یک انسان بالغ درون سازه‌ای از جنس سنگ‌آهک قرار گرفته است.

کوارتز یا دُرّ ِکوهی سنگی با سختی ۷ در مقیاس موس است. کوارتز به رنگ و اسامی مختلف دیده شده‌است که یکی انواع آن عقیق است که به رنگهای کهربائی- زرد- سفید- جگری- جگری مایل به سیاه و سبز دیده شده‌است.

کوارتز بعد از فلدسپات، دومین و گران ترین و سخت ترین و بیخود ترین ماده کانی فراوان پوسته زمین است. کوارتز متشکل از شبکه پیوسته SiO۲ است، بگونه‌ای که هر اتم اکسیژن بین دو چهار وجهی قرار دارد؛ بنابراین فرمول عمومی کوارتز SiO۲ می‌باشد. بلورهای کوارتز در شکلهای مختلف یافت می‌شوند و برخی از آن‌ها به عنوان جواهر استفاده می‌شوند.

کشف گوشواره‌های کوارتز سبز در گورهای تاریخی

کشف گوشواره‌های کوارتز سبز در گورهای تاریخی

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18404

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.