• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7

کشف یک دیوار تاریخی در ساری

  • کد خبر : 15034
  • 14 نوامبر 2022 - 10:12
کشف یک دیوار تاریخی در ساری
گردشگرآنلاین - باستان‌شناسان در نخستن فصل کاوش، حدود شش کیلومتر از یک دیوار تاریخی در شهرستان ساری از توابع استان مازندران را کشف کردند.

به گزارش گردشگرآنلاین از مازندران، کاوش یک دیوار تاریخی در ساری با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی وگردشگری انجام شده است و محمد مرتضایی، سرپرست هیأت باستان‌شناسی که این دیوار را شناسایی و مستندنگاری کرده است، گفت: این بررسی با هدف شناسایی دیواری که در منطقه چهاردانگه ساری کشف شده بود، انجام شد. پژوهش‌ها از روستای «کَلکِنار» آغاز شد و پس از عبور از روستاهای «ایول» و «چالو» به سمت شمال شرق مازندران ادامه دارد.

مرتضایی با بیان‌ این‌که در این فصل حدود شش کیلومتر از دیوار توسط هیأت باستان‌شناسی، شناسایی و مستندنگاری شد، افزود: مصالح به کار رفته در این دیوار به صورت بوم‌آورد و از لاشه سنگ است.

او اضافه کرد: عرض این دیوار در بعضی از قسمت‌ها تا ۳۵ متر نیز می‌رسد که از دو پشته تشکیل شده و برای شناخت بیشتر ساختار دیوار و دوره آن به گمانه‌زنی و پژوهش‌های بیشتر نیاز است.

باستان‌شناسان درباره دوره تاریخی این دیوار هنوز به نتایجی دست نیافته‌اند، مرتضایی در این‌باره گفت: با توجه به شواهد موجود، این دیوار به سمت شمال شرق ادامه داشته و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امید است در فصل دوم  بتوان اطلاعات جامعی درباره ادامه دیوار و همچنین ساختار و دوره تاریخی آن بدست آورد.

ساری از پرجمعیت‌ترین شهرهای شمال ایران و پایتخت پیشین ایران، مرکز استان مازندران و شهرستان ساری است. این شهر پرجمعیت‌ترین و بزرگترین شهر استان مازندران و از بزرگترین شهرهای شمال کشور به‌شمار می‌رود. ساری همچنین یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود.

به مردم اهل ساری، ساروی گفته می‌شود. شهر ساری واقع در کوهپایه‌های رشته کوه البرز دارای دو ناحیه دشتی و کوهپایه‌ای می‌باشد و ارتفاع آن تا ۵۴ متر بالاتر از سطح دریا می‌باشد.

استان مازندران پیش از اسلام تپورستان نامیده می‌شد که برگرفته از نام قوم تپوری می‌باشد که پس از اسلام قوم طبری نام گرفتند و سرزمینشان طبرستان نامیده شد.

کشف یک دیوار تاریخی در ساری

کشف یک دیوار تاریخی در ساری

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=15034

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.