• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

کشف یک مخزن آب با ورودی آب مجزا در سکونتگاه زیرزمینی ابرکوه

  • کد خبر : 10070
  • 14 آگوست 2022 - 10:54
کشف یک مخزن آب با ورودی آب مجزا در سکونتگاه زیرزمینی ابرکوه
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه از کشف یک مخزن آب (بارانداز آب) با ورودی آب مجزا در سکونتگاه زیرزمینی ابرکوه خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، حمید مشتاقیان با اعلام این خبر گفت: «با توجه به وجود اتاقک‌های سنگی کوچک در خانه‌های تاریخی ابرکوه، که در زیر زمینه سنگی قرار داشته و نشان‌دهنده کارایی خاص آن‌ها در گذشته بوده، بررسی و تحقیقات در این خصوص آغاز و منجر به کشف یک سکونتگاه زیرزمینی در آبان ماه سال گذشته شد.»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه توضیح داد: «با توجه به احتمالاتی که مبنی بر وجود نمونه‌های بیشتری از این مجموعه زیرزمینی در سایر محلات و شاید در تمام بافت تاریخی ابرکوه وجود داشت، همچنان تحقیقات ادامه داشته که منجر به کشف آبراهه‌ای زیبا از سنگ‌های تراش شده و همچنین به‌تازگی در ادامه خاک‌برداری یک مخزن آب (بارانداز آب) با ورودی آب مجزا در این سکونتگاه زیرزمینی کشف‌ شده است.»

مشتاقیان گفت: «این مخزن که به‌صورت یک اتاقک دست­کند در عمقی پایین‌تر از مجرای عبوری آب قرار دارد، برای ذخیره‌سازی آب، ایجاد شده و مسیر ورودی آب به درون مخزن توسط حفره‌ای مجزا از مسیر دسترسی و برداشت آب تعبیه‌ شده است.»

او با اشاره به اینکه در ادامه خاک‌برداری‌ها در مجموعه سکونتگاه زیرزمینی ابرکوه، از این‌ دست مخازن نگهداری آب بیشتر نمایان خواهد شد، از جمله فواید ایجاد این مخزن را تصفیه، بار انداختن و خنک شدن آب برای آشامیدن در هوای گرم تابستان عنوان کرد.

ابرکوه طبق اعلام اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بخاطر داشتن آثار طبیعی و باستانی شاخص جزء ۱۴ شهر نمونه گردشگری ایران می‌باشد. این شهرستان دارای بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی است که ۱۴۳ اثر آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

شهرستان ابرکوه از نظر مطالعات زمین‌شناسی جزء مجموعه ایران مرکزی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در حاشیه جنوبی دشت ابرکوه یک سلسله ارتفاعات با امتداد شمالی غربی- جنوب شرقی که دارای رسوبات پرمین و تریاس می‌باشد، گسترش یافته‌است. در ارتفاعات «کولی کش» و جنوب هنشک، رخنمونی از تشکیلات متامرفیک دیده می‌شود که سن آن نا مشخص و احتمالاً پی سنگ قدیمی پرکامبرین می‌باشد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10070

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.