• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2

کشف ۲ پیکرک سفالی متعلق به دوران عیلام در شوش

  • کد خبر : 20579
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
کشف ۲ پیکرک سفالی متعلق به دوران عیلام در شوش
گردشگرآنلاین - فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خوزستان از کشف ۲ پیکرک سفالی در زمین‌های کشاورزی شهر شوش خبر داد.

به‌ گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، سرهنگ رامین‌ مکناوی در تشریح این خبر گفت: برابر اعلام مسوول پایگاه حفاظت میراث‌ فرهنگی شوش دو پیکرک سفالی ناقص در زمین‌های کشاورزی یکی از مناطق بخش مرکزی این شهرستان به صورت اتفاقی کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خوزستان با اشاره به این موضوع که کشف پیکرک‌های یاد شده توسط افسر نگهبان موزه شوش صورت گرفته افزود: با قدردانی از تیزهوشی این افسر نگهبان آثار مکشوف در صورت‌جلسه‌ای تحویل کارشناس اموال فرهنگی شوش شد و متعاقب آن بررسی‌های کارشناسی روی آن‌ها صورت گرفت.

مکناوی گفت: پس از دریافت نظریه کارشناسی مشخص شد که این ۲ شیء بخشی از ۲ پیکرک سفالی متعلق به دوران عیلام هستند.

به گزارش گردشگر آنلاین، تمدن ایلام یا هَتَمتی نام یک تمدن در منطقه‌ای است که بخش بزرگی، در جنوب غربی فلات ایران را در پایان، هزارهٔ سوم قبل از میلاد در بر می‌گرفت و در دورهٔ هخامنشیان به منطقه جغرافیایی سوزیانا شوش (Susa) کاهش یافت.

در دورهٔ ایلامی (عیلام ) باستان، سه سلسله به ترتیب حکومت کردند. شاهان دو سلسلهٔ اول، یعنی سلسله‌های اوان و سیماشکی، در فهرست شاهانی که از شوش دورهٔ بابلی قدیم به‌دست‌آمده، ذکر شده‌اند. در این سند ابتدا دوازده نام ذکرشده و عبارت «دوازده شاه اوان» به‌دنبال آن می‌آید، سپس دوازده نام دیگر ذکرشده و عبارت «دوازده شاه سیماشکی» به دنبال آن می‌آید.

برخلاف متون مشابه میان‌رودانی، در این سند ساده نه به سال‌های حکومت شاهان اشاره‌شده و نه نسب ایشان مشخص گردیده؛ و هیچ نشانه‌ای از جامع بودن این دو فهرست در دست نیست. اما هر چند این سند تا حدی ساختگی به نظر می‌رسد، برخی افراد مذکور در آن از طریق منابع دیگر شوش یا میان‌رودان شناخته شده‌اند، در نتیجه معلوم می‌شود که آن‌ها شخصیت‌های تاریخی بوده و تخیّلی نیستند.

سلسلهٔ سوم، یعنی اپارتی‌ها، با دورهٔ بابلی قدیم در میان‌رودان هم‌زمان است؛ این سلسلهٔ ایلامی را اغلب «سلسلهٔ سوکل مخ‌ها» می‌نامند زیرا شاهان آن لقب سوکل مخ داشتند.

کشف ۲ پیکرک سفالی متعلق به دوران عیلام در شوش

کشف ۲ پیکرک سفالی متعلق به دوران عیلام در شوش

منبع: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20579

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.