• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

کلات نادری، موزه زنده خراسان

  • کد خبر : 16474
  • 17 دسامبر 2022 - 12:38
کلات نادری، موزه زنده خراسان
گردشگرآنلاین - مسئول ثبت آثار ملی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: سرزمین کوهستانی کلات نادری دارای طبیعتی بکر و زیبا و تاریخی پرفراز و نشیب است. حضور اقوام مختلف با آداب و رسوم خاص این منطقه را منحصر به‌فرد کرده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان رضوی، محمود طغرایی در خصوص کلات نادری اظهار کرد: سرزمین کوهستانی کلات نادری در شمال شرق استان خراسان رضوی و در دل رشته کوه هزار مسجد واقع است. این منطقه دارای طبیعتی بکر و زیبا و تاریخی پرفراز و نشیب است. اقوام مختلف با جلوه‌های متنوع فرهنگی، آداب و رسوم، کلات نادری را تبدیل به ناحیه‌ای منحصر به‌فرد کرده‌اند.

وی افزود: بررسی‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد این منطقه با برخورداری از مواهب طبیعی سرشار، از دوران پیش از تاریخ تا معاصر، خواستگاه و زیستگاه اقوام مختلف بوده است.

مسئول ثبت آثار ملی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی بیان کرد: اهمیت این منطقه در دوران تاریخی و به خصوص در دوره‌های اشکانی و ساسانی دو چندان شده و بخشی از آن به یکی از مناطق مهم با استحکامات نظامی تبدیل شده است. قلعه نظامی فرود یادگار آن دوران است.

وی تصریح کرد: از دوره اسلامی نیز در این منطقه شواهد بسیاری به جا مانده است. سد نادری از دوران سلجوقی ، مجموعه تاریخی و معماری مسجد کبود گنبد با چندین فضای متعدد از دوره‌های ایلخانی تا دوره قاجار، مجموعه باغ و عمارت خورشید از دوره افشاری و کتیبه‌ای سنگی از نادر شاه افشار بخشی از آثار تاریخی بخش میانی کلات است.

طغرایی تشریح کرد: دژ تاریخی کلات یک عنصر پیچیده و منحصر به‌فرد معماری است. این دژ با بیش از ۲۰۰ عنصر استحکامی شامل دیوارهای سنگی، برج‌های خشتی و سنگ‌چین، حوض انبارها و عمارت‌های نظامی نبوغ نظامی نادرشاه و مردمان این سرزمین را نشان می‌دهد.

طبیعت کوهستانی، جاذبه کلات نادری

وی گفت: طبیعت کوهستانی این سرزمین، جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده است. آبشارهای «قره سو»، «ارتکند» و «آبگرم» بخشی از طبیعت کلات نادری است. رودخانه‌های پرآب و دره‌های سرسبز و زیبا، این منطقه را به بهشت دوستاران طبیعت، تبدیل کرده است.

مسئول ثبت آثار ملی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی عنوان کرد: روستاهای کوهستانی جاذبه دیگر کلات نادری است. این روستاها با برخورداری از آب و هوایی مطلوب، در فصول بهار و تابستان و محصولات دامی و کشاورزی طبیعی به محل مناسبی برای اقامت گردشگران تبدیل شده است.

وی افزود: جلوه‌های مردم شناختی خاص و صنایع‌دستی اصیل روستایی اقوام ترک و کرمانج از دیگر عناصر ارزشمند و مورد توجه در گردشگری فرهنگی کلات نادری محسوب می‌شود.

طغرایی تصریح کرد: خوشبختانه هنوز بسیاری از آداب و رسوم این اقوام نظیر عروسی‌های سنتی با لباس‌های محلی و ورزش‌های بومی و محلی نظیر کشتی با چوخه در این منطقه برگزار می‌شود. صنایع‌دستی در روستاهای این منطقه ظرفیت خوبی برای اقتصاد گردشگری در منطقه کلات نادری محسوب می‌شود. بافت گلیم در روستای «آغداش» یکی از صنایع‌دستی این منطقه است.

وی در خصوص موسیقی این منطقه بیان کرد: موسیقی محلی کرمانجی و ترکی بخش مهمی از فرهنگ مردم کلات نادری است. این عنصر فرهنگی در تمامی روستاهای این منطقه زنده است و اجرا می‌شود.

کلات نادری تا وضعیت مطلوب گردشگری فاصله دارد

طغرایی اظهار کرد: جاذبه گردشگری منحصر به‌فرد، نزدیکی کلات نادری به مشهد و دسترسی نسبتا مطلوب به این منطقه برای ارتقاء اقتصاد گردشگری آن، همیشه مورد تاکید برنامه‌ریزان بوده است اما تا وضعیت قابل قبول فاصله بسیار زیادی دارد.

برگزاری رویدادهای فرهنگی، راه توسعه گردشگری کلات نادری

وی ادامه داد: ایجاد تسهیلات برای تاسیس مراکز گردشگری مانند اقامتگاه‌های سنتی و خانه‌های بوم‌گردی زمینه جذب گردشگران بیشتری را ایجاد می‌کند. برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی با استفاده از آیین‌ها و مراسم سنتی مردم محلی در جذب گردشگر و آشنایی گردشگران با فرهنگ بومی و محلی استان بسیار موثر است.

مسئول ثبت آثار ملی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: ایجاد بسترهای اقتصادی مانند بازارچه‌های فروش صنایع‌دستی و محصولات بومی در مراکز گردشگری محلی به جذب گردشگر و توسعه اقتصاد گردشگری این منطقه کمک می‌کند.

ایجاد بستری برای مشارکت مردم راه توسعه اقتصادی کلات‌نادری است

وی بیان کرد: تقویت جامعه محلی و ایجاد شرکت‌های تعاونی با زمینه مشارکت همگانی در ارائه و بهره‌مندی خدمات راهکاری تجربه شده و موفق است. در بسیاری از جاذبه‌های طبیعی کلات نادری با ایجاد بستر مشارکت، مردم منطقه نیز می‌توانند از حضور گردشگران بهره ببرند.

توسعه مطلوب زیرساخت‌ها عامل جذب گردشگر است

طغرایی تشریح کرد: توسعه مطلوب زیرساخت‌ها همچون جاده‌های استاندارد ومجموعه‌های پذیرایی بین راهی که مستلزم برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری دولتی است نیز در افزایش حضور و ایجاد امنیت و رفاه گردشگران بسیار اهمیت دارد.

وی درخصوص میراث فرهنگی و آثار باستانی این ناحیه عنوان کرد: توجه به میراث فرهنگی و مرمت آثار تاریخی، زمینه‌ساز حضور گردشگران علاقه‌مند به تاریخ و معماری در منطقه کلات نادری است.

کلات نادری، موزه زنده خراسان

کلات‌ نادری، موزه زنده خراسان

منبع: اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16474

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.