• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

کنگرۀ یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک‌خان برگزار می‌شود

  • کد خبر : 10915
  • 31 آگوست 2022 - 8:57
کنگرۀ یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک‌خان برگزار می‌شود
گردشگرآنلاین - به‌مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی، کنگره‌ای بین‌المللی با حضور جمعی از صاحب‌نظرانِ این حوزه برگزار می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از تهران، کنگرۀ بین‌المللیِ «میرزا کوچک‌خان» همزمان با یکصدمین سالگرد شهادت «میرزا کوچک‌خان جنگلی» ساعت ۱۷ عصر در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

در این کنگره، محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و جمعی از تاریخ‌پژوهان، هنرمندان و مفاخر ملّی با تمرکز بر قیام و سالگرد شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی حضور خواهند داشت.

میرزا کوچک‌خان رهبر جنبش جنگل و سردارانِ انقلابیِ گیلک از اهالی رشت بود که در سال ۱۳۰۰ و در ارتفاعات تالش به‌دلیل خیانت روس‌ها، دسیسۀ انگلیسی‌ها و توسط قوای رضاخان به شهادت رسید.

میرزا یونس استاد سرایی (۱۲۵۷ – ۱۱ آذر ۱۳۰۰) که به‌نام میرزا کوچک خان جنگلی شناخته می‌شود، کنشگر ملی‌گرای ایرانی و یک مبارز چپگرا در دورهٔ انقلاب مشروطه بود. او رهبر جنبش جنگل، رئیس‌جمهور جمهوری شورایی سوسیالیستی ایران، انقلابی و از سرداران معروف گیلک از اهالی رشت بود.

او که در جوانی به تحصیل دینی اشتغال داشت جزئی از نیروهای انقلابی بود که در جریان نهضت مشروطیت موفق به فتح تهران شدند. سپس به گیلان برگشت و رهبری گروهی را بر عهده گرفت که قصدشان آزادسازی این ایالت ایران از اشغال روسیه بود؛ نهضتی که به نهضت جنگل مشهور شد. کوچک خان گروه‌های مختلفی از نیروهای سیاسی و طبقات ناراضی را گرد خود جمع کرد. او موفق شد انقلاب را از مشروطه خواهی ضداجنبی به جمهوریخواهی سوسیالیستی سوق دهد و در ژوین ۱۹۲۰ یک جمهوری شورایی در گیلان به پا کرد. کمبود منابع مالی، اختلافات درونی و حمله نظامی نیروهای دولت به رهبری سردار سپه و انگلستان منجر به سقوط این حکومت شد.

عد از جنگ جهانی اول در بین اعضای هیئت اتحاد اسلام در مورد ضرورت ادامه فعالیت جنبش جنگل، اختلاف جدی پدید آمد. اکثریت اعضای هیئت اتحاد اسلام نظرشان بر اجتناب از رویارویی با دولت مرکزی بود، ولی خود میرزا خواستار ادامه فعالیت جنبش جنگل بود. در نتیجه میرزا هیئت اتحاد اسلام را منحل کرد. آنچه مسلم است میرزا و باقی‌مانده یارانش دیگر نمی‌توانستند به تنهایی جنبش را حفظ کنند (زیرا عده کثیری از جنگلی‌ها بر اثر شکست‌های نظامی کشته یا دستگیر شده بودند و عده‌ای دیگر مسیر سیاسی خود را از میرزا جدا کرده بودند).

کنگرۀ یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک‌خان برگزار می‌شود

کنگرۀ یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک‌خان برگزار می‌شود

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10915

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.