• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

کویرلوت و غارنمکدان قشم در فهرست ۱۰۰ ژئوسایت برتر زمین‌شناسی

  • کد خبر : 13202
  • 24 اکتبر 2022 - 13:51
کویرلوت و غارنمکدان قشم در فهرست ۱۰۰ ژئوسایت برتر زمین‌شناسی
گردشگرآنلاین - عضو شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو از ثبت کویرلوت و غارنمکدان قشم در فهرست ۱۰۰ ژئوسایت برتر زمین‌شناسی جهان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از قشم، علیرضا امری کاظمی عضو شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو گفت: فرایند انتخاب یکصد ژئوسایت برتر زمین‌شناسی جهان انجام شد. حدود یک سالی از زمانی که اتحادیه بین‌المللی علوم زمین (IUGS) به زمین شناسان سراسر دنیا فراخوان داد تا سایت‌هایی بین المللی که ارزش و معیارهای لازم را دارند؛ پیشنهاد بدهند می‌گذرد. ما هم از ایران سه ژئوسایت غارنمکدان قشم، کلوت های بیابان لوت و سازند پالئوزوئیک طبس را با همکاری پایگاه میراث جهانی لوت، کارشناسان ژئوپارک طبس و قشم پیشنهاد کردیم.

وی گفت: بیش از ۱۸۰ سایت از ۵۶ کشور جهان به این اتحادیه پیشنهاد و ارسال شد نظرات توسط کارشناسان و زمین شناسان جهان جمع آوری و بررسی شد. از برخی سایت‌ها اطلاعات بیشتر گرفتند و پس از رفت و برگشت‌های متعدد، در روزهای اخیر اعلام شد که دو سایت کویر لوت و غار نمکدان قشم از ایران در فهرست یکصد سایت برتر جهان در زمینه میراث زمین شناختی انتخاب شده اند.

وی تصریح کرد: اهمیت درج نام دو ژئوسایت از ایران در این فهرست از آن جهت است که با وجود صدها سایت زمین شناختی در دنیا، از کشور ما دو سایت انتخاب شده است و توجه جهانیان را به ژئوسایت های ایران بیشتر جلب می‌کند.

امری کاظمی گفت: ارائه دهندگان این پرونده‌ها، اواسط هفته در منطقه باسک اسپانیا به معرفی این پرونده‌ها می‌پردازند و ضمن ارائه گواهی رسمی، کتاب این صد سایت نیز منتشر می‌شود که نسخه آنلاین آن نیز در اختیار همگان قرار می‌گیرد.

غار نمکی در سال ۱۹۹۸ (۱۳۷۷) با همکاری بین زمین‌شناسان اهل جمهوری چک و دانشگاه شیراز کشف شد. تا پیش از کشف این غار، غاری در فلسطین به‌عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان شناخته می‌شد. این جابه‌جایی رکورد و ثبت غار نمکدان قشم به‌عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان، علت اصلی شهرت جهانی آن بود.

کویرلوت و غارنمکدان قشم در فهرست ۱۰۰ ژئوسایت برتر زمین‌شناسی

کویرلوت و غارنمکدان قشم در فهرست ۱۰۰ ژئوسایت برتر زمین‌شناسی

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=13202

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.