• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

«کَلانه» و «شِلکینه» دو نان محبوب کُردها

  • کد خبر : 20763
  • 18 می 2023 - 10:12
«کَلانه» و «شِلکینه» دو نان محبوب کُردها
گردشگرآنلاین - «کَلانه» و «شِلکینه» دو نان ـ غذای محلی کردستان است که در گذشته در فصل بهار تهیه می‌شده اما امروز به دلیل محبوبیت بین مردم در تمام روزهای سال در دسترس است و حتی مغازه‌هایی مخصوص برای فروش «کلانه» در شهر وجود دارند.

به گزارش گردشگرآنلاین از کردستان، امیر صادقی ـ کارشناس مردم‌شناسی کردستان ـ درباره «کَلانه» گفت: «کلانه» جزو نان ـ غذاهای محلی استان کردستان است که در گذشته در فصل بهار پخته می‌شد. «کلانه» با سه نوع گیاه طبخ می‌شود که در فصل بهار می‌رویند؛ کنیوال، پیچک و ساقه پیازچه.

او افزود: برای تهیه «کلانه» خمیر نان را اندازه نان لواش پهن می‌کنند و روی نصف آن یکی از سه گیاه نام‌برده را می‌ریزند و سپس لایه خالی را روی لایه پرشده می‌گذارند و کلانه را روی ساج می‌گذارند و هردو طرف آن را روی ساج می‌پزند. وقتی «کلانه» آماده شد، روی بشقاب با کره محلی چرب و سرو می شود و معمولا با ماست و دوغ خورده می‌شود.

صادقی اضافه کرد: این نان خیلی برای ذائقه غذایی کُردها مطلوب است و بسیار پرطرفدار است، به گونه‌ای که امروزه در تمام فصول پخته می‌شود و در دسترس مردم قرار دارد. گلخانه‌هایی برای پرورش پیازچه داریم و در فصل‌های دیگر سال این نان با پیازچه پخته می‌شود. در شهر نیز در خیابان فردوسی سنندج که رابط بین بافت قدیم و جدید شهر است، بیش از ۱۰ مغازه «کلانه‌فروشی» داریم.

این کارشناس مردم‌شناسی کردستان با بیان این‌که «شلکینه» یکی دیگر از نان ـ غذاهای محلی کردستان است، توضیح داد: «شِل» در زبان کُردی معنای همان «شُل» را می‌دهد. برای طبخ این نان از آرد، زردچوبه، تخم‌مرغ و نمک استفاده می‌کنند و بعد از مخلوط این مواد، مایه آبکی به دست می‌آید که آن را با ملاقه روی ساج می‌ریزند. این مایه روی ساج پخش می‌شود و شکل‌های مختلفی به خودش می‌گیرد. این نان سفت نیست و خیلی نرم است.

به گزارش گردشگر آنلاین،  شلکینه یکی از نان‌های سنتی استان‌های کردزبان ایرانی است که تقریباً در تمام مهمانی‌ها و برای پذیرایی تهیه می‌شود. در برخی از روستاهای کردستان به این نام چزنک هم می‌گویند، ولی بیشتر مردم آن را با نام شلکینه می‌شناسند.

کَلانه (به کردی: که‌لانه) یکی از غذاهای کردی است که در مناطق مختلف کردستان درست می‌شود. اگرچه بیشتر به عنوان یک نوع نان شناخته شده‌است اما در واقع یک وعده غذایی کامل است که بر خلاف فست فودهای رایج علاوه بر خوشمزگی از سلامت غذایی و غنی بودن از انواع ویتامین‌ها و فواید بهداشتی در زمره سالم‌ترین غذاها قرار دارد که در بسیاری از مناطق کردستان پخته می‌شود.

«کَلانه» و «شِلکینه» دو نان محبوب کُردها

«کَلانه» و «شِلکینه» دو نان محبوب کُردها

منبع: ایسنا
لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20763

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.