• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

گردشگران پشت در بسته مسجد رنگونی‌ها

  • کد خبر : 12806
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۸:۳۱
گردشگران پشت در بسته مسجد رنگونی‌ها
گردشگرآنلاین - یک دوستدار میراث فرهنگی درخصوص وضعیت مسجد رنگونی‌ها واقع در آبادان گفت: این بنای تاریخی نیاز به مرمت دارد و با شرایط فعلی در واقع امکان بازدید گردشگران از مسجد رنگونی‌ها فراهم نیست.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، احمد امیری گفت: جاذبه تاریخی مسجد رنگونی‌ها به روی گردشگرانی که آبادان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند بسته است و فقط در مناسبت‌های خاص و ایام نوروز گردشگران می‌توانند از این مسجد دیدن کنند.

او با اشاره به اینکه مسجد رنگونی‌ها در گذشته مرمت شده تأکید کرد: مرمت و بازگشایی این بنای ارزشمند به دلیل ویژگی‌های شاخص و معماری بی‌نظیر می‌تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی مؤثر باشد.

امیری تصریح کرد: با وجود اینکه آبادان یکی از شهرهای معروف کشور است و همواره بازدیدکننده و گردشگر دارد اما همچنان مسؤولان در زمینه توسعه امکانات گردشگری این شهرستان اقدامات مؤثری انجام نداده‌اند.

این دوستدار میراث فرهنگی با اشاره به تخریب و نابود شدن خانه بچاری‌ها و شکرچیان و همچنین برخی دیگر از بناهای تاریخی آبادان تصریح کرد: متأسفانه رها شدن، نبود مرمت و توجه کافی به این بناها از سمت مسؤولان مربوطه باعث شده تا شاهد از بین رفتن و نابودی بناهای تاریخی ارزشمند استان خوزستان باشیم.

به گزارش گردشگر آنلاین، سال ۱۱۲۹ شمسی پالایشگاه آبادان به عنوان اولین واحد تصفیه نفت ایران و مرکز عمده صدور فرآورده‌های نفتی در نیم‌کره شرقی آغاز به کار کرد. با مطرح شدن آبادان به عنوان یکی از شهرهای صنعتی هزاران تبعه انگلیسی، هندی و پاکستانی به این شهر مهاجرت کردند. از نخستین گروه‌هایی که به آبادان آمدند کارکنان پالایشگاه رنگون پایتخت کشور برمه و عمدتاً رنگونی‌الاصل و مسلمان بودند. به همین لحاظ درصدد تأسیس عبادتگاه در زمین‌های شرکت نفت برآمدند و بالاخره با موافقت این شرکت ساخت مسجد به دست کارگران پاکستانی پالایشگاه آبادان آغاز و در سال ۱۲۹۹ خورشیدی بنای آن نهاده شد.

مسجد رنگونی‌ها به سبک معماری شبه قاره هند با گچ‌بری‌هایی زیبا و برجسته و آرایه‌هایی سیمانی و منحصر بفرد دارای شبستان، حیاط اصلی و مأذنه و در پیشانی بنا نقشینه‌ای منقش به آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» است. متولی مسجد، شیخ عبدالرشید مندل بود و امامین جماعت آن شیخ قادری‌هندی، حاج‌آقا رنگونی و سپس محمد اسلم راجا بودند.

گردشگران پشت در بسته مسجد رنگونی‌ها

گردشگران پشت در بسته مسجد رنگونی‌ها

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12806

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.