• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

گردشگری روستا در انتظار نسخه ای واحد

  • کد خبر : 3204
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۵:۰۵
گردشگری روستا در انتظار نسخه ای واحد

گردشگرآنلاین – عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور با بیان اینکه مردم اولین مسئله برای توسعه گردشگری هستند، گفت: اگر مردم محلی و ساکنان شهر و روستا متوجه شوند گردشگری چه منافعی برای آنها دارد و چطور می‌توان مفهموم پایداری را محقق کرد، در این صورت می‌توان نسخه مناسب برای آن‌ها پیچید.

به گزارش گردشگرآنلاین از اصفهان، محمد زاهدی، امروزدر نخستین اجلاس رؤسای شوراهای اسلامی شهر و روستاهای شهرستان اصفهان که با موضوع اشتغال، گردشگری و صنعت کشاورزی و گردشگری روستا برگزار شد، اظهار کرد: گاهی هزینه و وقت و انرژی زیادی برای حل مسئله‌ای صرف می‌کنیم، اما مسئله حل نمی‌شود، چون غبار را از روی مسئله پاک نکرده‌ایم.

وی افزود: امروز با مشکلات زیادی در شهرها و روستاها همچون بیکاری، از دست رفتن فرصت‌های تولید، تهدید هویت محلی، فقر و مهاجرت مواجه هستیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور اصفهان، با اشاره به اینکه اعضای شوراهای شهر و روستا نگران چشم‌انداز پیش‌روی جامعه محلی هستند، گفت: نسخه‌های بسیاری برای مشکلات پیچیده شده است و راه حل‌هایی مثل شیوه‌های مدرن کشاورزی و وارد کردن فعالیت‌های صنعتی به روستا وجود دارد، اما راه‌حل دیگری به‌عنوان کسب و کار گردشگری نیز وجود دارد، البته از گردشگری نمی‌توان انتظار آرمانی داشت.

زاهدی با بیان اینکه فقط تصمیم‌گیرندگان اشتباه نمی‌کنند و گاهی مشاوران و تصمیم‌سازان نیز آدرس اشتباه می‌دهند، تصریح کرد: هر منطقه باید مسئله خود را جداگانه بررسی کند و نسخه آماده‌ای وجود ندارد. شناخت مسئله اهمیت زیادی دارد، اما اینکه ساکن منطقه‌ای باشیم کافی نیست و باید به مسئله از زوایای دیگر نگاه کرد و داشته‌های واقعی را دید.

وی با یادآوری اینکه زمانی ۶۰ منطقه نمونه گردشگری در اصفهان تعریف شد، گفت: به نظر من هر منطقه‌ای که مردم برای سیزده بدر رفته بودند را منطقه گردشگری تعیین کرده بودند، درحالی که قابلیت لازم را نداشتند. اینکه یک حمام قدیمی را موزه مردم شناسی کرد دیگر جوابگو نیست و ما نمی‌توانیم بدون درک درست از داشته‌های‌مان برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش گردشگر آنلاین از اصفهان، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور اصفهان با تأکید بر اینکه برای توسعه گردشگری باید هویت فرهنگی و مسائل اجتماعی جامعه میزبان باید حفظ شود، توضیح داد: اولین مسئله مردم هستند و اگر مردم محلی و ساکنان شهر و روستا متوجه شوند گردشگری چه منافعی برای آنها دارد و چطور می‌توان مفهموم پایداری را محقق کرد، در این صورت می‌توان نسخه مناسب برای آن پیچید، درحالی که اگر مردم را آموزش ندهیم یا با سنگ دنبال گردشگر هستند و یا می‌خواهند رایگان از آنها پذیرایی کنند.

، وی ادامه داد: مردم باید آداب رفتار با گردشگر، آداب کسب و کار در گردشگری و توازن میان منافع افتصادی، اجتماعی و فرهنگی را یاد بگیرند. در این زمینه اعضای شوراها باید برنامه‌ریزی و با شرکایی که پایداری برای آنها مهم است، همکاری کنند.

زاهدی در خاتمه خاطرنشان کرد: گردشگری امروز دنیا جامعه‌محور است، به شرط اینکه ذی‌نفعان در توسعه آن مشارکت داشته باشند.

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3204

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.