• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

گردشگری زیارت پیشران توسعه خراسان رضوی

  • کد خبر : 10514
  • 24 آگوست 2022 - 11:54
گردشگری زیارت پیشران توسعه خراسان رضوی
گردشگرآنلاین - معاون سرمایه‌گذاری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: در طرح آمایش خراسان رضوی از گردشگری زیارتی به عنوان پیشران توسعه استان نامبرده شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین، احمد دیناری اظهار کرد: احصاء فرصت‌های سرمایه‌گذاری و معرفی آن به سرمایه‌گذاران از وظایف معاونت سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است. یکی از فعالیت‌های ما در راستای ادای این وظیفه تهیه آلبوم فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گردشگری زیارتی بود که در مهر ماه ۱۳۹۸ از آن رونمایی شد. تعدادی از سرمایه‌گذاران از محل همین آلبوم جذب شدند.

وی افزود: پذیرش درخواست تشکیل پرنده سرمایه‌گذاری، صدور موافقت اصولی، صدور مجوز ایجاد و مجوز بهره‌برداری از دیگر وظایف ماست. این معاونت مشوق‌هایی در طول ساخت و بهره‌برداری تاسیسات گردشگری به سرمایه‌گذاران می‌دهد.

دیناری با بیان اینکه در خراسان رضوی حدود ۳۲ شهرستان دارای ظرفیت‌های بالای گردشگری داریم، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۳۱ پروژه گردشگری در استان در حال ساخت است که بالع بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری آن‌ است. این میزان قابل مقایسه با سایر استان‌های کشور نیست. تمام این‌ ظرفیت‌ها در چرخه اقتصادی مشهد و خراسان رضوی تاثیر زیادی دارد و اشتغال‌زایی می‌کند.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بیان کرد: به عنوان مثال حیات تمام کسب‌ و کارهای اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) به گردشگری زیارتی وابسته است. کرونا به ما نشان داد وقتی حرم بسته باشد، زائر به مشهد نمی‌آید و نه‌تنها واحدهای اقامتی اطراف حرم تعطیل بلکه سایر کسب‌ و کارهای وابسته هم تعطیل می‌شود.

دیناری تصریح کرد: البته تضمین آینده سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری به شرایط اقتصادی کشور، وضعیت حاکم بر بازار و امکان‌سنجی‌های سرمایه‌گذار باز می‌گردد و دستگاه متولی این بخش که اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، نمی‌تواند تضمینی به سرمایه‌گذاران بدهد. یکی از اقداماتی که این اداره‌ کل در راستای کمک به سرمایه‌گذران می‌تواند انجام دهد، معرفی پروژه‌هایی که به علت مشکلات مالی متوقف شده‌اند، است. با معرفی این پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران پروژه‌ها به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: گردشگری یک جریان است؛   اگر انسان‌ها و گروه‌های انسانی از مبدا به مقصدی حرکت نکنند، جریان گردشگری شکل نمی‌گیرد. ۲ سال شیوع کرونا باعث شد این اتفاق نیفتد. حالا که کرونا ضعیف‌تر شده و زائران به خراسان رضوی می‌آیند، جریان اقصادی به راه افتاده، گردشگری رونق می‌گیرد و در نتیجه نیروی کار هم افزایش پیدا می‌کند.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بیان کرد: سرمایه‌گذاران می‌توانند در تاسیسات گردشگری یا در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری که شهرداری‌ها تهیه می‌کنند، نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کنند. درست است در شهری مانند مشهد سرمایه‌گذار از توسعه گردشگری تاثیر می‌گیرد اما زمینه‌های سرمایه‌گذاری در آن گسترده است.

سرمایه‌گذاری ۶۲ درصدی اتباع افغانستان در خراسان رضوی

وی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی گفت: بیشترین سرمایه‌گذاران خارجی در استان از کشورهای افغانستان و عراق هستند. در حال حاضر ۶۲ درصد سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به اتباع کشور افغانستان است. همچنین با توجه به درخواست‌هایی که در اداره‌ کل وجود دارد، می‌توان گفت از تمام استان‌های کشور سرمایه‌گذار جذب شده که این موضوع قدرت و کشش گردشگری زیارتی مشهد را می‌رساند.

 بهره‌برداری ۱۷ پروژه در خراسان رضوی به مناسبت هفته دولت

دیناری در خصوص برنامه‌های هفته دولت اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اظهار کرد: در این هفته ۱۷ پروژه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و صنایع دستی به بهره‌برداری می‌رسد. حجم کل سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها ۳۸۵۰ میلیارد تومان است و برای حدود ۸۶۸ نفر شغل ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر ویژگی‌های خاص خراسان رضوی در حوزه گردشگری افزود: حجم سرمایه‌گذاری پروژه‌های گردشگری که در هفته دولت در خراسان رضوی به بهره‌برداری می‌رسد، حدود ۵۰ درصد حجم پروژه‌های سرمایه‌گذاری این هفته در سطح کشور است. حجم سرمایه‌گذاری در کل کشور معادل ۷۳۰۰ میلیارد تومان است.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان عنوان کرد: این پروژه‌ها شامل چهار هتل و یک میهمانپذیر در مشهد، یک بازارچه صنایع‌ دستی در توس و ۱۰ اقامتگاه بومگردی و سنتی در گناباد، تربت حیدریه، بینالود، نیشابور و چناران است.

منبع: اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10514

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.