• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8

گردشگری محور توسعه همدان نیست!

  • کد خبر : 2072
  • 21 نوامبر 2021 - 15:34
گردشگری محور توسعه همدان نیست!

گردشگرآنلاین – مدیر عامل بنیاد توسعه گردشگری آسیا با بیان اینکه گردشگری محور توسعه همدان نیست، گفت: اگر واقعا این صنعت، محور توسعه استان بود باید به آن توجه می‌شد و مسئولان کارهایی برای آن انجام می‌دادند.

به گزارش سرویس خبری گردشگرآنلاین از همدان، بهنام افتخاریان اظهار کرد مهمترین دلیل بی توجهی مدیران همدان به گردشگری را ملموس نبودن آثار این صنعت دانست و افزود: آثار و نتایج گردشگری مثل پتروشیمی، فولاد و راه‌سازی برای مدیران ملموس نیست و برای مدیران وجهه ملموس بودن کارهایی که می‌کنند مهم است. از طرف دیگر شخصیت مدیران اینگونه است که کارهایی انجام دهند که قابلیت شعار داشته باشد و گردشگری از زمره این گونه فعالیت‌ها خارج است و این قضیه درد اصلی این صنعت است.

اتفاقات خوب گردشگری دیگر ادامه پیدا نکرد

وی با اشاره به اینکه در پنج سال گذشته اتفاقات خوب در حوزه گردشگری همدان کم نبود و سه رویداد بزرگ بین‌المللی در این حوزه برگزار شد، تصریح کرد: همچنین طی سال‌های قبل چند ثبت ملی برای شهرهای کمتر مطرح داشتیم اما در نهایت به هیچ یک از آن‌ها آن‌طور که باید پرداخت نشد و اتفاقات خوب هم دیگر ادامه هم پیدا نکرد چرا که صرف برگزاری مراسم ملموس بود و بعد از آن هیچ اهمیتی نداشت.

طبیعت همدان

طبیعت همدان

آثار گردشگری ملموس نیست و مدیران به آن نمی‌پردازند

افتخاریان با بیان اینکه ما حتی در برنامه‌های بعدی رویدادهایی که میزبان بودیم حضور نداشتیم، اضافه کرد: یکی از بزرگترین ایرادهای صنعت گردشگری این است که مدیران چون نمی‌تواند آن را لمس کنند و آثارش هم غیرملموس است به آن نمی‌پردازند.

این فعال حوزه گردشگری در ادامه مطرح کرد: وقتی که یک گروه گردشگر ایرانی به شهر بیاید ۴۰ تا ۵۰ میلیون سود به شهر می‌رساند بنابراین با یک شب اقامت، آورده زیادی برای شهر دارند اما چون دیده نمی‌شود و ملموس نیست به دنبال این صنعت نیستیم و اهمیتی برای مسئولان و مردم ندارند.

گردشگری با وجود پول‌ساز بودن دیده نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه نماینده‌های مردم همدان در مجلس شورای اسلامی به همه حوزه‌ها توجه خاصی دارند اما به گردشگری بی توجه هستند، ادامه داد: از طرف دیگر تعداد فعالان این حوزه کم است و با وجود تاثیرگذاری و پول‌سازی، گردشگری دیده نمی‌شود.

گردشگری برای استاندار همدان اهمیت دارد؟

به گفته افتخاریان استاندار همدان حدود دو ماه است که بر سر کار آمده و هیچ جلسه‌ای با فعالان گردشگری نداشته است بنابراین به نظر می‌رسد این صنعت اهمیتی برای ایشان ندارد.

وی بیان کرد: متاسفانه یا خوشبختانه در دوره‌های قبل و به ویژه در دوره اول نیکبخت استاندار همدان، تاکید بود که گردشگری محور توسعه استان است اما بحث این است که اگر این صنعت محور توسعه استان هست چرا  برای آن کاری انجام نمی‌دهند؟

در همدان کاری برای گردشگری انجام نشده است

این راهنمای گردشگری با بیان اینکه محور توسعه شدن استان، پس از شکل گرفتن گفتمان گردشگری در کشور اتفاق افتاد، اضافه کرد: پس از آن، گردشگری در همدان هم بر سر زبان‌ها افتاد و از آنجا که قابلیت ویترینی شدن داشت مطرح شد اما در واقع در استان کاری برای این صنعت انجام نشده است.

همدان

همدان

برنامه بالادستی برای گردشگری نداریم

افتخاریان ادامه داد: در همدان برای گردشگری نه برنامه بالادستی داریم و نه بودجه کافی استانی به آن تزریق می‌شود، از طرف دیگر انرژی‌ نهادهای مرتبط استانی با این موضوع همگرا نیست و این قضیه ضربه زیادی به صنعت گردشگری همدان زده است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در گردشگری روستایی، سه نهادی که با هم هیچ‌گونه همکاری ندارد باید همگرا شوند، در گردشگری شهری نیز شهرداری‌ها باید با میراث فرهنگی و استانداری یک کلونی کلان تشکیل دهند در صورتی که هیچ‌گونه همکاری با هم ندارند.

روی گردشگری هنری کار کنیم

افتخاریان با بیان اینکه برای گردشگری هنری باید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی کند، اضافه کرد: برگزاری رویداد گردشگری هنری بسیار جای کار دارد، این‌گونه رویدادها در دنیا بدون هزینه انجام می‌شود و یا اگر هم مثل اکسپوی دبی برای آنها هزینه کنند چندین برابر بازگشت دارد.

در برگزاری رویدادهای بزرگ ناتوان نیستیم

به گفته وی، ما از برگزاری رویدادهایی مثل اکسپوی دبی ناتوان نیستیم اما نداشتن برنامه ما را عقب انداخته و همان تعداد اندک جشنواره‌ مثل جشنواره فیلم و تئاتر هم که داشتیم از یک مرحله بزرگ به یک رویداد محلی تبدیل کردیم.

در همدان محلی فکر می‌کنیم جهانی عمل می‌کنیم

این فعال حوزه گردشگری در ادامه عنوان کرد: یک شعار در توسعه پایدار هست که می‌گوید جهانی فکر کنید محلی عمل کنید اما ما در همدان محلی فکر می‌کنیم و جهانی عمل می‌کنیم.

تشکیل کارگروه‌های تخصصی کارآمد در

ماسوله همدان

ماسوله همدان

ضرورت دارد

افتخاریان بیان کرد: طرح تشکیل معاونت گردشگری را در گذشته در استانداری همدان پیگیری کردیم و بعید می‌دانم با تشکیل آن موافقت شود اما به نظر می‌رسد هم اکنون بیش از هر زمان دیگری به ویژه با تعطیل شدن کارگروه گردشگری در استانداری، تشکیل چند کارگروه تخصصی کارآمد با ترکیب دولت و بخش تخصصی برای بخش‌های تخصصی گردشگری نیاز است.

وی با اشاره به اینکه چند موضوع در استان بسیار مهم است، گفت: یکی از این موضوعات گردشگری روستایی است که می‌توان روی آن مانور داد، مسئله بعدی تشکیل کارگروه‌های گردشگری شهری، طبیعت‌گردی و گردشگری هنری است تا از این کارگروه‌ها خوراک تولید شده و برای پیگیری برای مقام ارشد استان ارسال شود.

استاندار به قسمتی از حکمش که مربوط به گردشگری است توجه کرده است!

افتخاریان اضافه کرد: به نظر می‌رسد استاندار تاکنون به آن قسمت از حکمش که مربوط به گردشگری است توجه نکرده باشد و شاید هم به دنبال تیم و نیروهای جدید است که با آنها شروع کند.

وی مطرح کرد: در حال حاضر، گردشگری از مرحله گفتمان عبور کرده و زمان آن رسیده که درباره آن به صورت تخصصی بحث شود و یک طرح موفق، برنامه بالادستی و دستور کار سخت‌افزاری برای استان تشکیل شود تا کارگروه تخصصی استانداری کار تحولی انجام دهد.

این راهنمای گردشگری با بیان اینکه فعالان و مدیران این حوزه باید دور یک میز بنشینند و گفت‌وگو کنند، تصریح کرد: با یک برنامه خوب کل شهرستان‌های استان به تکاپو می‌افتد و بالادست همه این‌ها طرح آمایش گردشگری استان است.

تنها راه پویا شدن گردشگری همدان ورود استانداری به این حوزه است

به گفته افتخاریان ما از شهرها و استان‌های رقیب در صنعت گردشگری جا مانده‌ایم و هنوز نمی‌دانیم همدان چه پتانسیلی در این حوزه دارد. همچنین تنها راه پویا شدن گردشگری همدان ورود استانداری به این موضوع است و استاندار باید به این حوزه ورود کند.

از سمن‌ها برای حفظ میراث فرهنگی کمک بگیریم

وی با بیان اینکه در همدان برای حفظ و نگهداری خانه‌های تاریخی برنامه نداریم و متاسفانه هنوز نمی‌دانیم حفاظت اینگونه بناها باید به چه شکل انجام شود، اظهار کرد: سمن‌ها می‌توانند در عرصه حفظ میراث فرهنگی و رونق گردشگری کمک‌های زیادی بکنند و کارهای فراوانی انجام دهند بنابراین باید به سمت و سوی اینگونه فعالیت‌ها برویم.

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2072

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.