• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
8

گردشگری کویر، فرصتی ارزشمند برای توسعه پایدار خراسان جنوبی

  • کد خبر : 9069
  • 16 جولای 2022 - 11:44
گردشگری کویر، فرصتی ارزشمند برای توسعه پایدار خراسان جنوبی
گردشگرآنلاین - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، گردشگری کویر را فرصتی ارزشمند برای توسعه پایدار خراسان جنوبی دانست.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، سید محمدرضا طالبی در جلسه کمیسیون نظارت بر امنیت گردشگران بر ضرورت زمینه‌سازی حضور گردشگران در جغرافیای و گردشگری کویر استان تأکید کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: «باید با تسهیل فرآیند‌های گردشگری، زمینه برای حضور گردشگران در کویر استان فراهم شود.»

او توجه به پیوست‌های فرهنگی در تورهای گردشگری را امری لازم دانست و متذکر شد: «متولیان امور فرهنگی باید با ارائه بایدهای فرهنگی در گردشگری کویر، از فرصت حضور گردشگران بهره‌برداری کنند.»

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: «لازم است با استفاده از هر فرصتی، فرهنگ غنی استان به گردشگران معرفی شود.»

طالبی بر محدوده‌بندی کویر از حیث حضور گردشگران نیز تأکید کرد و گفت: «حضور گردشگران باید با اطلاع و هماهنگی استان انجام شود تا تهدیدی متوجه آنان نشود.»

تا چند سال گذشته خیلی ها معتقد بودند کویرها هیچ خاصیتی ندارند وباید برای بیابان زدایی هزینه های کلان کرد تا این مناطق قابل استفاده شوند.

اما کمی بعد با توسعه صنعت گردشگری تعریف ها از کویر تغییر کرد و کویرنوردی یکی از شاخه های پرطرفدار طبیعت گردی شد.

پروفسور کردوانی  که نام او همه جا با مقوله کویر ،بیابان و کویرشناسی همراه است، می گوید:کویرها برخلاف گذشته که اگر در هر منطقه وجود داشتند، نشان از شوم و بدبخت بودن آن منطقه بودند، امروزه نشانه خوش شانسی و مایه ثروت، توسعه و ترقی هر کشور و منطقه به شمار می روند.

در شرایطی که بیکاری به یکی از معضلات مهم و تنش زای جوامع مختلف و حتی کشورهای پیشرفته تبدیل شده، گردشگری می تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال زا و درآمد زا باشد.

در کویر مناظر زیبا و شگفت انگیزی وجود دارد که در هیچ جای دیگر نمی توان دید.بیابان های پوشیده از نمک ،تپه های شن های روان، آسمانی پر از ستاره که کمتر می توان همانندش را جای دیگر تماشا کرد،همه اینها گوشه هایی از چشم اندازهای بی نظیر کویر است.

هر بار باد با خشم و هیاهو خواب شن های نرم را آشفته و آنها را جا به جا می کند و زمین کویر را می فرساید و صیقل می دهد، آنچه در پایان بر جای می ماند، تپه های نرم و خیال انگیز شنی، هرم های ماسه ای با شکوه و اشکالی شبیه خرابه های خیالی شهرهای باستانی هستند.

سیلاب های خروشان فصلی هم، شیارهای عمیقی بر سطح کویر ایجاد می کنند، اما این شیارهای موازی و دیدنی نیز، در حکم خال و خط و ابروی عروس کویر عمل می کنند و از جاذبه های کویر به شمار می روند.

منبع: میراث‌آریا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9069

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.