• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6

گردش در کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین، هم فال و هم تماشا

  • کد خبر : 6872
  • 16 مارس 2022 - 11:11
گردش در کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین، هم فال و هم تماشا

گردشگرآنلاین – گردشگرانی که در کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین حضور می‌یابند، هم امکان آشنایی و خرید سوغات و صنایع دستی این استان و مناطق مختلف کشور را دارند و هم اینکه از یک مجموعه تاریخی منحصر به فرد بازدید می‌کنند.

به گزارش گردشگرآنلاین، کاروانسرای سعدالسلطنه که در قزوین به سرای سعدالسلطنه معروف است، بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده درون شهری کشور به شمار می رود.

این کاروانسرا که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در اواخر دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و به دستور باقرخان سعدالسلطنه حاکم وقت قزوین ساخته شد.

این بنای تاریخی در دوره قاجاریه با برخورداری از حدود ۴۰۰ حجره، نبض اقتصاد شهر قزوین را در دست داشته و قلب تجارت و بازرگانی و داد و ستد منطقه بوده است.

کاروانسرای سعدالسلطنه در قلب بافت تاریخی شهر قزوین قرار دارد و درب های اصلی آن در خیابان امام خمینی(ره) قرار گرفته است.

سعدالسلطنه در سال ۱۳۱۶ با شماره ثبت ۱۰۲۱ در زیر مجموعه بازار قزوین به ثبت ملی رسید و پس از آن در سال ۱۳۷۷ به شکل مجزا و با شماره ۲۰۸۹ با نام و عنوان کاروانسرای سعدالسلطنه در فهرست آثار ملی ثبت شد.

بازار تاریخی قزوین

بازار تاریخی قزوین

 

سعدالسلطنه و پیاده روی در تاریخ

به دلیل فضای تاریخی وسیعی که سعدالسلطنه دارد، برخی کارگردانان فیلم ها و سریال های تلویزیونی بخشی از سکانس های خود را در این مجموعه ضبط و فیلم برداری کرده اند، همچنین این مجموعه بنای زیبا امروزه به مکانی برای برگزاری برخی همایش ها و مجالس مهم فرهنگی و هنری شهر قزوین تبدیل شده است.

این مجموعه بزرگ تاریخی همچنین در جوار بازار سنتی قزوین قرار دارد و گردشگران علاوه بر بازدید از این بنا می توانند به بازار قدیمی قزوین هم سری بزنند که برایشان خالی از لطف نیست.

گردشگران نوروزی همچنین می توانند ضمن بازدید از سعدالسلطنه سری هم به مسجد تاریخی و با شکوه معروف به مسجد النبی بزنند که در مجاورت و همسایگی این مجموعه تاریخی قرار دارد البته دولتخانه صفوی و همچنین حمام موزه قجر از آثار دوره صفویه نیز در نزدیکی این مجموعه قرار دارند و گردشگران می توانند با سه تا چهار دقیقه پیاده روی به آن برسند.

کاروانسرای سعدالسطنه متشکل از چندین سرای پیوسته و چهارسوق، تیمچه، حیاط ها و حجره ها بوده که با معماری زیبای ایرانی-اسلامی ساخته شده است، این مجموعه در دهه ۸۰ از سوی شهرداری قزوین مورد مرمت و ساماندهی قرار گرفت و احیا شد.

سرا یا راسته قیصریه، سرای وزیر، سرای سعدیه، حیاط های نگار السلطنه، قهرمانی و بهشتیان، گرمابه رضوی و مسجد حاج ملا آقا و شترخان از جمله بخش های کاروانسرای سعدالسلطنه به شمار می روند که به هم پیوسته و در امتداد یکدیگر هستند.

کاروانسرای سعدالسلطنه علاوه بر برخورداری از چهار آب انبار و ۲ حمام از هفت حیاط تشکیل شده است که حجره های آنها نیز مانند راسته ها و سراها، انواع صنایع دستی و کافه ها و چایخانه ها و فروشگاه های جواهرات و البسه سنتی وجود دارد.

 

نمایش شکوه معماری ایرانی-اسلامی در سعدالسلطنه

به گزارش گردشگر آنلاین، چهار سوقی که از تداخل راسته بازار وزیر و قیصریه تشکیل شده را باید زیباترین قسمت این کاروانسرای باشکوه و زیبای تاریخی دانست که می توان در آن شکوه معماری ایرانی-اسلامی را مشاهده کرد و لذت برد.

تا قبل از احیا و مرمت این مجموعه امکان بازدید گردشگران از آن وجود نداشت اما پس از ساماندهی و مرمت بخش زیادی از این مجموعه و راه اندازی بازار صنایع دستی در آن به یکی از جاذبه های تاریخی قزوین که همواره مورد توجه گردشگران بوده، تیدیل شده است.

بازار صنایع دستی سعدالسلطنه قزوین را می توان جزو بزرگترین بازارهای صنایع دستی ایران نام برد، قرار است علاوه بر ثبت جهانی کاروانسرا، بازار صنایع دستی سعدالسلطنه به همراه نقش جهان اصفهان نیز جزو نخستین بازارهای صنایع دستی دنیا باشند که به ثبت جهانی شورای صنایع دستی یونسکو می رسند.

کاروانسرای سعدالسلطنه سال آینده به احتمال فراوان در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار می گیرد و به یک بنای تاریخی با برند بین المللی و در طراز جهانی تبدیل می شود که این موضوع در رونق گردشگری شهر قزوین و حضور گردشگران خارجی در این استان اثرگذار خواهد بود.

بازرسان یونسکو امسال به قزوین آمدند و مستندات مربوط به پرونده ثبت این مجموعه که همراه با برخی کاروانسراهای تاریخی واجد شرایط کشورمان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند و پس از تایید در این مرحله، قرار است مرحله نهایی بررسی و تعیین ثبت جهانی در نیمه اول سال ۱۴۰۱ در یونسکو اعلام شود.

 

سعدالسلطنه و آشنایی با هنر دست هنرمندان چیره دست

به گزارش گردشگر آنلاین ایرنا نوشت: قدم در سنگ فرش های راسته ها و چهار سوق های مجموعه تاریخی سعدالسلطنه قزوین و گشت و گذار در حجره های آن گردشگران را به حال و هوای گذشته می برد و لحظات خاطره انگیزی را برایشان به ثبت می رساند.

بخش زیادی از حجره های سعدالسلطنه به محل ساخت و عرضه صنایع دستی تبدیل شده اند، از انواع سفال و مصنوعات چوبی گرفته تا پاپیه ماشی و نقاشی روی شیشه و انواع گلیم و موج بافی و دست بافته های سنتی و جواهرات سنگی و همچنین تابلوهای خوشنویسی را می توانید در این مکان پیدا کنید.

به تازگی نمایشگاه یا موزه هدایای اهدایی به دکتر علی اکبر صالحی وزیر سابق امور خارجه که اصالتا قزوینی است نیز در مجموعه سعدالسلطنه راه اندازی شده که دیدن آن به گردشگران نوروزی پیشنهاد می شود.

در کاروانسرای سعدالسلطنه چایخانه های سنتی و کافه های زیادی با تزیینات و شکل و شمایل قدیمی با انواع نوشیدنی ها و دمنوش ها و شیرینی های سنتی وجود دارد که حضور گردشگران در آنها خالی از لطف نیست، چرا که آنان را به حال و هوای روزگاران قدیم می برد.

گردشگران علاوه بر آشنایی با صنایع دستی قزوین و سایر نقاط کشور می توانند شیرینی های سنتی قزوین از جمله شیرینی معروف باقلوی این شهر را از شیرینی فروشی های داخل این مجموعه تهیه کرده و نوش جان کنند و با خود به سوغات ببرند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6872

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.