• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

گنبد و گلدسته‌های مسجد جامع خرمشهر آسیب دیده‌اند

  • کد خبر : 17644
  • ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
گنبد و گلدسته‌های مسجد جامع خرمشهر آسیب دیده‌اند
گردشگرآنلاین - سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خرمشهر می‌گوید: برخی از کاشی‌کاری‌های گنبد و گلدسته‌های مسجد جامع خرمشهر آسیب دیده‌اند و نیاز به مرمت دارند.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، سجاد پاک‌گهر  با اشاره به اینکه مسجد جامع خرمشهر زیر نظر اوقاف است تاکید کرد: با توجه به اینکه برخی از کاشی‌کاری‌های گلدسته این مسجد شکسته و ریزش پیدا کرده و لازم است تامین اعتبار و عملیات مرمت و استحکام‌بخشی این مسجد در اسرع وقت توسط اداره اوقاف و زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: این مسجد در میان هزاران مسجد دیگر در کشورمان نقش اثربخشی در طول دوران دفاع مقدس داشته به ‌طوری که اگر این مسجد نبود در همان روزهای نخست خرمشهر به اشغال دشمن درمی‌آمد.

مسجد جامع خرمشهر از قدیم یکی از مراکز اصلی شهر خرمشهر بوده به طوری که این مرکزیت را پس از پایان جنگ ایران و عراق و تخریب کامل شهر خرمشهر و بازسازی دوباره آن نیز حفظ کرده ‌است.

این مسجد یکی از تنها ساختمان‌هایی بود که در این شهر و پس از بازپس‌گیری خرمشهر به صورت نیمه‌سالم باقی ‌مانده بود و همچنین به دلیل اینکه مسجد در زمان مقاومت و قبل از اشغال مرکز فرماندهی و تدارکات و گردهمایی مدافعان شهر بود لقب نماد مقاومت را به خود گرفت.

مسجد جامع را می‌توان تنها بنایی دانست که بدون شاخص‌های تاریخی و معماری در کنار سایر مکان‌های معماری تاریخی در ایران همواره می‌درخشد و مورد توجه قرار گرفته است. این مسجد دارای نمای آجری و حدود هزار مترمربع کاشی آیات خشتی و ۷۷۰ مترمربع کاشی‌کاری معرق و دارای ۲ گلدسته با ارتفاع ۲۸ متر از کف زمین و ۲ گنبد بزرگ و کوچک است که گنبد بزرگ و گلدسته‌ها با کاشی معرق تزیین شده‌اند.

طرح توسعه و استحکام‌بخشی مسجد جامع خرمشهر در سال ۱۳۹۴ آغاز شد و اکنون نیز این مسجد به ‌عنوان قطب فرهنگی خرمشهر شناخته می‌شود.

مسجد جامع خرمشهر از قدیم یکی از مراکز اصلی شهر خرمشهر بوده، به طوری که هنوز نیز این مرکزیت را پس از پایان جنگ ایران و عراق و تخریب کامل شهر خرمشهر و بازسازی دوباره آن حفظ نموده‌است.

گنبد و گلدسته‌های مسجد جامع خرمشهر آسیب دیده‌اند

گنبد و گلدسته‌های مسجد جامع خرمشهر آسیب دیده‌اند

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=17644

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.