• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
معاون صنایع دستی وزارت میراث:

گیلان از قطب‌های مهم صنایع دستی در کشور است

  • کد خبر : 18654
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
گیلان از قطب‌های مهم صنایع دستی در کشور است
گردشگرآنلاین - معاون صنایع دستی وزارت میراث با بیان اینکه زنان پیشرو در تولید محصولات صنایع دستی هستند گفت: گیلان یکی از قطب‌های مهم در حوزه صنایع دستی در کشور است.

به گزارش گردشگرآنلاین از گیلان، مریم جلالی در حاشیه بازدید ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی از شهر رشت، با تاکید بر شعار «زنان، پیشران پیشرفت ایران زمین هستند»، اظهار کرد: گیلان دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوبی در حوزه صنایع دستی است و کلیه بانوان در کنار نقش مادری می توانند جزو شاغلین این هنر قرار بگیرند.

وی گفت: صنایع دستی در استان گیلان قدمت فراوانی دارد و زنان هنرمند این دیار در این زمینه فعالیت چشمگیری دارند.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدامات و فعالیت‌ها و تولیدات انجام شده توسط بانوان هنرمند در کارگاه‌های صنایع دستی رشت را قابل تقدیر دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه گیلان یکی از قطب‌های مهم در حوزه صنایع دستی در کشور است و از لحاظ تنوع رشته‌های هنری در سطح بالایی قرار دارد، موضوع اشتغال و حمایت از حوزه صنایع دستی امری ضروری به حساب می‌آید.

جلالی افزود: حمایت از مشاغل خانگی و صنایع دستی می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال، رونق تولید و همچنین بهبود معیشت خانواده‌ها ایفا کند.

وی ادامه داد: نسل جدید بانوان در ایران کارهای مردانه در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی را انجام می‌دهند اما ظرافت را به هنرشان اضافه کردند.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه زنان پیشرو در تولید محصولات صنایع دستی هستند، خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد شاغلین صنایع دستی در ایران بانوان هستند و این قابلیت افزایش دارد و کلیه بانوان در کنار نقش مادری می‌توانند هنرمند نیز باشند.

منطقه گیلان سنت صنایع دستی بزرگی نظیر استان‌های داخلی ایران ندارد. از جمله سنتهای محلی می‌توان ابریشم، یا چادرشب قاسم‌آباد، قلابدوزی رشت، حصیربافی شامل سفره، سبد و کلاه، مصنوعات چوبی خم شده مثل پایه میز و جاسیگاری و… و سفالگری گمج (نوعی ظرف لعابی از جنس خاک رس) را نام برد.

گیلان از قطب‌های مهم صنایع دستی در کشور است

گیلان از قطب‌های مهم صنایع دستی در کشور است

منبع: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18654

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.