• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7

یافته‌های تپه باستانی ریوی، ویترین شد

  • کد خبر : 16704
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
یافته‌های تپه باستانی ریوی، ویترین شد
گردشگرآنلاین - سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی محوطه باستانی ریوی از ساخت ویترین یافته‌های این تپه تاریخی در محل پایگاه میراث‌فرهنگی تپه باستانی ریوی خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان شمالی، محمدجواد جعفری با بیان اینکه تاکنون ۱۰ فصل در محوطه باستانی صورت‌گرفته، اظهار کرد: از ابتدای کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه تاریخی، هرساله تعداد زیادی اشیای منقول تاریخی از این محوطه شناسایی و کشف می‌شود که تعداد کمی سالم و تعدادی زیادی شکسته و ناقص هستند.

سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی محوطه تپه باستانی ریوی ادامه داد: این اشیا پس از انجام مطالعات باستان‌شناسی جهت انجام مراحل حفاظت اولیه و مرمت به محل موزه بجنورد منتقل و برای نمایش در موزه آماده می‌شوند، لذا ضروری است که در محل پایگاه ریوی موزه‌ای برای نمایش این اشیای تاریخی در محل پایگاه میراث‌فرهنگی ریوی ایجاد و شرایط مرمت و حفاظت این اشیای در محل پایگاه نیز فراهم شود.

جعفری افزود: در همین راستا تعدادی از اشیای مرمت شده شامل خمره‌ها، خشت‌ها، آجرها، سنگ هاون‌ها و غیره که مربوط به دوره‌های مختلف هخامنشی، اشکانی و ساسانی در یک ویترین شیشه‌ای ‌به نمایش گذاشته شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: محوطه تاریخی ریوی یکی از مهم‌ترین محوطه‌های دوران تاریخی شمال شرق کشور واقع در نزدیکی روستای نجف در شهرستان مانه و سملقان است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

تپه باستانی، تپه تاریخی یا پُشته، تپه‌ای است که از تخریب کامل یا ناقص شهر، قلعه، زیگورات یا هر بنای عظیم دیگری در گذشته، حاصل شده‌است.

برخی از تپه‌های باستانی در ایران ۹ تا ۱۰ هزار سال قدمت دارند.

تپه‌های باستانی در ایران همواره مورد تاراج قاچاقچیان آثار باستانی بوده و گاه تعیین حریم آن‌ها موجب اختلاف سازمان‌های میراث فرهنگی و نهادهای عمرانی است. برخی دیگر از این تپه‌ها نیز به محل اقامت بی‌خانمان و معتادان تبدیل شده‌است.

استان خراسان شمالی با مساحتی حدود ۲۸٬۱۷۹ کیلومتر مربع، از ۸ شهرستان: بجنورد (مرکز استان)، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم، فاروج و گرمه تشکیل شده‌است.

آثار کشف‌ شده در این استان نشان از قدمت تاریخی آن دارد.

یافته‌های تپه باستانی ریوی، ویترین شد

یافته‌های تپه باستانی ریوی، ویترین شد

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16704

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.