• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4
پایانی بر شایعات پرتکرار فضای مجازی؛

یزد از فهرست میراث جهانی یونسکو خارج نمی‌شود

  • کد خبر : 7734
  • 27 آوریل 2022 - 14:15
یزد از فهرست میراث جهانی یونسکو خارج نمی‌شود

گردشگرآنلاین – واکنش مسئولان مرتبط با حوزه گردشگری و بافت تاریخی یزد نشان از غیرواقعی بودن مطالب منتشر شده در فضای مجازی پیرامون حذف یزد از فهرست میراث جهانی یونسکو دارد.

به گزارش گردشگرآنلاین از یزد، مباحث بسیار زیادی در طول چند ماه گذشته از سوی برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با احتمال خروج بافت تاریخی یزد از فهرست میراث جهانی یونسکو منتشر شده است.

انتشار این مطالب سبب ایجاد موجی از نگرانی در ارتباط با ثبت جهانی یزد شد و بسیاری از فعالان گردشگری و همچنین شهروندان پیگیر موضوع بودند که آیا چنین موضوعی صحت دارد یا خیر.

احمد آخوندی مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری یزد در این رابطه در نشست کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد اظهار داشت: نقش سازمان‌های مردم نهاد در هر جامعه ای برای نظارت بر کار مسئولان بسیار مهم است و در حوزه مرمت هم انجمن مرمت استان یزد بر فعالیت هایی که در این حوزه انجام می دهند نظارت خوبی دارند

وی تصریح کرد: در حوزه مرمت مقرر شد که نظام فنی مرمت کشور را در یزد راه اندازی کنیم گفت: الان در حوزه مرمت با مشکلات زیادی از جمله بحث مشاوره روبرو هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان یزد خواستار همراهی تمام دستگاه های مربوطه برای تشکیل راه اندازی نظام فنی مرمت در یزد شد و افزود: با این اقدام هر گونه فعالیتی در حوزه مرمت با بهترین کیفیت و با نظارت قوی و مناسب انجم می شود.

آخوندی به راه اندازی هنرستان مرمت در یزد اشاره کرد و گفت: یزد این ظرفیت را دارد که به عنوان قطب و مرکز مرمت کشور تبدیل شود و هر کسی در هر کجای کشور می خواهد در این حوزه آموزش ببیند به یزد مراجعه کند.

وی افزود: در حوزه میراث فرهنگی ما یک بافت و یک نفایس داریم که متاسفانه نفایس ما با وجودی که در تمام دنیا کم نظیر و بی نظیر هستند مورد غفلت قرار گرفته اند و لازم است که توجه به این حوزه هم افزایش بیشتری پیدا کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه نباید صرفا مباحث منفی را مورد توجه قرار داد بیان کرد: اقدامات بسیار خوبی هم در حوزه میراث فرهنگی یزد و گردشگری انجام شده است.

آخوندی با تاکید بر اینکه مباحثی در ارتباط با خروج یزد از فهرست میراث جهانی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که اصلا چنین چیزی مطرح نیست گفت: با وجودی که نقاط ضعفی وجود دارد اما اقدامات ارزشمند زیادی صورت گرفته و گزارش های ارائه شده به یونسکو هم مورد تایید قرار گرفته است.

عزیزالله سیفی عضو شورای اسلامی شهر میراث جهانی یزد

عزیزالله سیفی عضو شورای اسلامی شهر میراث جهانی یزد

عزیزالله سیفی رئیس شورای اسلامی شهر یزد هم در این نشست اظهار داشت: بافت تاریخی و جایگاه و آثار آن به اندازه ای برای دنیا هویدا است که اشکالات ریز موجود هیچ خللی در ثبت جهانی وارد نمی کند.

وی تصریح کرد: زمانی که مطرح می شود بافت گسترده این چنینی در کشور نداریم و در دنیا هم نمونه آن بسیار کم پیدا می شود نشان دهنده جایگاه واقعی این بافت است و ثبت جهانی این بافت را نمی توان زیر سوال برد.

رئیس شورای اسلامی شهر میراث جهانی یزد ادامه داد: البته این موضوع نباید سبب بی توجهی به رفع نقاط ضعف شود و در راستای رفع مشکلات باید تمام تلاش خود را به کار گیریم

سیفی عنوان کرد: واقعیت این است که خروج بافت تاریخی یزد از فهرست میراث جهانی اصلا مطرح نیست و همه هم متعهد هستند که از این بافت حفاظت داشته باشند.

وی با بیان اینکه بیشترین اعتبارات شهرداری یزد مربوط به منطقه بافت تاریخی است گفت: البته این موضوع طبیعی است که در اقدامات صورت گرفته برای این بافت ضعف هایی هم وجود داشته باشد که باید این ضعف ها را برطرف کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد خاطرنشان کرد: واقعیت این است که شهرداری ظاهر بافت را مورد بررسی قرار می دهد و واقعیت داستان این است که درون آن در حال فروپاشی است و اگر به آن توجه نکنیم ممکن است که ظاهر را حفظ کنیم و اصل را از دست بدهیم.

سیفی افزود: برای حفظ این موضوع هم نیاز به اعتبارات بسیار بیشتر از توان شهرداری و شورای اسلامی شهر است و لازم است که پیگیری لازم برای گرفتن ردیف ملی برای بافت تاریخی یزد در نظر گرفته شود.

وی به حضور بالای مسافران نوروزی در یزد اشاره کرد و گفت: الحمدالله با هماهنگی صورت گرفته اقدامات بسیار خوبی برای استقبال از مسافران نوروزی انجام شد و شهرداری به صورت شبانه روزی در این طرح ایام تلاش کرد تا شهر به بهترین نحو ممکن آماده شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7734

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.