• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

۱۰۵ اثر از آثار ملی خواف در فهرست آثار ملی ثبت شد

  • کد خبر : 11398
  • 13 سپتامبر 2022 - 10:33
۱۰۵ اثر از آثار ملی خواف در فهرست آثار ملی ثبت شد
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خواف گفت: ۱۰۵ اثر از آثار تاریخی این شهرستان شامل محوطه و تپه تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از مشهدمقدس، محمود باعقیده با شاره به ثبت ۱۰۵ اثر از آثار ملی خواف، اظهار داشت: با فروکش کردن کرونا و به مرور گردشگری رونق گرفته و جاذبه‌های گردشگری هر هفته میزبان تعداد زیادی از گردشگران است.

وی گفت: در این راستا گردشگران آلمانی نیز روز گذشته علاوه بر بازدید از تعدادی از بناهای تاریخی از جمله مدرسه غیاثیه و بافت تاریخی خرگرد، آسبادها، قبرستان تاریخی، سقاوه و  آب‌انبار نشتیفان با حضور در بین مردم با پوشش محلی و آداب و رسوم آن‌ها نیز آشنا شدند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خواف ادامه داد: از این شهرستان ۱۰۵ اثر، محوطه و تپه تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: شهرستان خواف با مرکزیت شهر خواف در فاصله ۲۸۲ کیلومتری از مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد و دارای ۳۵ جاذبه گردشگری و ۱۶ تاسیسات گردشگری است.

خواف شهری در شمال شرقی کشور و جنوب شرقی استان خراسان رضوی است. نام قدیمی این شهر “رود” بوده‌ است. این شهر مرکز شهرستان خواف است و ۲۷۰ کیلومتر با مشهد فاصله دارد.

تمامی جغرافی‌دانان عصر اسلام همچون یاقوت در «معجم‌البلدان»، مقدسی در «احسن‌التقاسیم»، حمدالله مستوفی در «نزهه‌القلوب» و حافظ ابرو در «جغرافیای تاریخی» خواف را به‌همین شکل ضبط کرده‌اند. امروزه این شهرستان وسعتی در حدود یک‌دهم منطقه خواف قدیم را دارد. در گذشته تربت حیدریه و بخشی از مناطقی که اکنون در خاک افغانستان است جزء خواف بوده‌اند.

خواف از نظر پیشینه تاریخی، پیش از اسلام جزئی از قلمرو پارت‌ها بوده و سابقه تاریخی‌اش به چندین هزار سال می‌رسد. حافظ ابرو دانشمند و مورخ قرن هشتم و نهم خواف را چنین توصیف کرده‌است: این شهرستان ناحیه‌ای است مشهور که مردمان بزرگ از آنجا برخاسته‌اند. از علما و ملوک و وزراء، جد اعلای محمد مظفر شاه شجاع از دهستان نشتیفان خواف بوده و ملک زوزن که مدتی در اواخر دولت خوارزمشاهیان حکومت کرد از زوزن خواف بوده‌ است.

در خواف مزارع و قراء بسیار است و کانی آهن دارد.

۱۰۵ اثر از آثار ملی خواف در فهرست آثار ملی ثبت شد

۱۰۵ اثر از آثار ملی خواف در فهرست آثار ملی ثبت شد

منبع: اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=11398

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.