• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

۱۲ شیء تاریخی هزاره سوم قبل از میلاد در کرمان مرمت شد

  • کد خبر : 11238
  • 11 سپتامبر 2022 - 11:38
۱۲ شیء تاریخی هزاره سوم قبل از میلاد در کرمان مرمت شد
گردشگرآنلاین - معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: ۱۲ قلم شیء فلزی از جنس برنز با قدمت هزاره سوم قبل از میلاد در آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیای تاریخی این اداره‌کل مرمت شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از کرمان، مجتبی شفیعی با اشاره به مرمت ۱۲ شیء تاریخی اظهار داشت: بخشی از این اشیای تاریخی شامل سوزن‌های تزئینی، سر تبر، خنجر فلزی و نوک پیکان قاچاقچیان اشیای تاریخی به دست آمده و برخی نیز در نتیجه حفاری ها کشف شده است.

وی افزود: شش سکه که به دوره اسلامی برمی‌گردد مرمت شده است و سفال‌هایی که از کاوش‌های جیرفت کشف شده‌اند نیز در حال مرمت هستند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان تصریح کرد: اشیای مرمت شده برای نگهداری به امین اموال اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان تحویل داده می‌شوند و در دوره‌های زمانی مختلف در موزه‌ها به معرض نمایش در می‌آیند.

وی ادامه داد: بیشتر اشیای تاریخی مرمت شده حاصل حفاری‌های انجام شده در شهرستان‌های مختلف این استان بویژه شهرستان‌های جنوبی بوده است.

شفیعی با بیان اینکه حفاظت و مرمت هر شیء تاریخی براساس ارزش تاریخی آن انجام می‌شود خاطرنشان کرد: بسیاری از این اشیای تاریخی، آداب و رسوم و تفکر گذشتگان را عیان می‌کند و نمایش آنها باعث هویت‌بخشی اجتماعی می‌شود.

به گزارش گردشگر آنلاین، استان کرمان با سابقه تمدنی دیرین و غنای فرهنگی از نخستین مکان های پیدایش تمدن بشری محسوب می شود و محوطه های باستانی متعددی همچون تل یحیی بردسیر، صوغان اُرزوئیه و کُنار صندل جیرفت دارد که چندین فصل کاوش های باستان شناسی در آنها انجام شده است.

استان کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین تعداد آثار ثبت جهانی را در بین استان های کشور دارد؛ ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کند میمند با چندهزارسال قدمت، باغ زیبای شازده با ویژگی های منحصر به فرد معماری عمارت آن، دشت کویر لوت در منطقه شهداد کرمان که قدیمی ترین درفش جهان از آنجا به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم به ثبت جهانی رسیده اند و همچنین روستای دارستان و شهرستان سیرجان به عنوان شهر یا دهکده جهانی گلیم به واسطه خاستگاه گلیم شیرکی پیچ آن در فهرست آثار جهانی قرار دارد.

۱۲ شیء تاریخی هزاره سوم قبل از میلاد در کرمان مرمت شد

۱۲ شیء تاریخی هزاره سوم قبل از میلاد در کرمان مرمت شد

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=11238

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.