• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
8

۱۵ آئین عاشورایی گیلان در جمع میراث ملی

  • کد خبر : 9697
  • 03 آگوست 2022 - 15:41
۱۵ آئین عاشورایی گیلان در جمع میراث ملی
گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: ۱۵ آئین از یکصد آئین ثبت شده گیلان در فهرست آثار ناملموس ملی مرتبط با حوزه عاشورایی است.

به گزارش گردشگرآنلاین، ولی جهانی  افزود: برخی از این آثار شامل تعزیه گیلان، علم واچینی، علم بندی ماسوله، تعزیه در ضیابر، کرب‌زنی لاهیجان، یازدهم محرم رودبنه، تاسوعای آقاسید شرف‌شاه رضوانشهر، تشت گذاری اسالم، چهل علم گیلان، نظام مدیریت سنتی مراسم عزاداری دهه اول محرم در ماسوله است.

وی همچنین از آمادگی استان برای میزبانی از گردشگران مذهبی خبر داد و گفت:برگزاری مراسم آئینی محرم آغاز شده و به احترام این ماه هیچ گونه اجرای موسیقی در مراکز گردشگری برگزار نمی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان افزود: گردشگرانی که در ایام محرم به گیلان سفر می کنند اغلب گردشگران مذهبی هستند که برای حضور در آئین های متعدد و کهن محرم به این استان سفر می کنند و باید خدمات مطلوبی به آنان ارایه شود.

جهانی اظهار داشت: در این راستا آماده سازی و نظارت بر اماکن اقامتی و پذیرایی به لحاظ کمی و کیفی با همکاری جامعه  تخصصی تاسیسات گردشگری در ایام محرم انجام می شود.

بیش از سه هزار واحد تاسیسات گردشگری آماده خدمات رسانی به گردشگران مذهبی در گیلان هستند.

گیلان به دلیل برخورداری از طبیعت غنی و میراث فرهنگی و تاریخی از قطب‌های گردشگری ایران به‌شمار می‌رود که سالانه بیش از ۵ میلیون گردشگر را از سراسر کشور جذب خود می‌کند. از جمله می‌توان به روستای ماسوله و دژ قلعه رودخان در فومن، شهر لاهیجان و بازارهای انزلی و آستارا اشاره کرد.

منطقه گیلان دارای بارش فراوان است تا جایی که بارش سالانه شاید به ۱۲۰ سانتی‌متر هم برسد. مواد ساختمانی، جز صخره سخت، سریعاً خراب می‌شوند، و ساختمان‌های قدیمی تبدیل به تلی از آوار می‌شوند. درختان و علف‌های هرز بر این آوارها می‌رویند و ساختمان‌های قدیمی را تبدیل به تپه‌هایی پوشیده از گیاهان می‌کنند.

بسیاری از این تپه‌ها که به گویش محلی به آن‌ها کول، کوتی، دین و دوین می‌گویند حاشیه ساحل دریا را پر می‌کنند و هر یک پایگاهی می‌شوند که واجد ارزش برای کاوش و پژوهش باستان شناسانه‌است. به هر حال جز چراغ علی تپه در دهانه گوهر رود، که توسط عزت‌الله نگهبان کاویده شد و بیشتر به عنوان تپه مارلیک شناخته می‌شود، هیچ کدامشان تاکنون به‌طور علمی مورد کاوش و مطالعه قرار نگرفته‌اند.

ساختمان‌های دارای ارزش تاریخی هم وجود دارند که بیشترشان در طول تاریخشان مکرراً تعمیر و بازسازی شده‌اند. بعضی‌هایشان ضبط واضحی از تاریخشان دارند، ولی بیشترشان فاقد اسناد اولیه قابل اطمینان اند و باید به شواهد غیرمستقیم مانند تاریخهای حک شده بر درهای ورودی، سنگ قبرها، ضریحه‌ها یا تابوتها برای بازسازی بخشی از گذشته یک عمارت داده شده اکتفا کرده به حدس زدن منشأ آن‌ها خطر کرد.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9697

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.