• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
7

۱۷ هزار شی در گنجینه و موزه قلعه فلک‌الافلاک وجود دارد

  • کد خبر : 15851
  • 04 دسامبر 2022 - 8:39
۱۷ هزار شی در گنجینه و موزه قلعه فلک‌الافلاک وجود دارد
گردشگرانلاین - مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: ۱۷ هزار شی در گنجینه و موزه قلعه فلک‌الافلاک وجود دارد.

به گزارش گردشگرآنلاین از لرستان، عطا حسن‌پور اظهار کرد: موزه مفرغ فروردین سال آینده از محل قلعه‌فلک‌الافلاک به باشگاه افسران انتقال داده می‌شود و تبدیل به موزه مفرغ و سکه خواهد شد.

وی بیان کرد: حجم اشیا در موزه مستقر در قلعه زیاد و جا کم است ضرورت دارد که موزه مفرغ را به قسمت باشگاه افسران در محل باغ گلستان انتقال دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: از مجموع ۱۷ هزار شی که در قلعه و گنجینه قرار دارد تنها ۱۵ ویترین برای نمایش این اشیاء در نظر گرفته شده است.

حسن‌پور اضافه کرد: از مجموع ۱۷ هزار شی، بین چهل تا پنجاه شی‌ء در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

وی عنوان کرد: چنانچه این موزه به محل مذکور انتقال داده شود جای بیشتری در اختیار داریم و اشیاء بیشتری را می‌توان در معرض دید علاقمندان قرار دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان ادامه داد: این موزه مفرغ و سکه را تا فروردین سال آینده به محلی که در نظر گرفته شده انتقال خواهیم داد.

فَلَک‌الافلاک یا دژِ شاپورخواست قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد در استان لرستان است. فلک‌الافلاک با نام قلعهٔ دوازده‌بُرجی هم شناخته می‌شود. این بنا بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد و در نزدیکی رودخانه، در مرکز شهر قرار گرفته و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری در این شهر است. تاریخ ساخت این قلعه به دورهٔ ساسانیان بازمی‌گردد. این بنا در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

در سال ۱۳۶۳ پس از شروع جنگ ایران و عراق و به‌منظور امنیت، اشیای موزه قلعه فلک‌الافلاک جمع‌آوری گردید و پس از جنگ با مرمت بخشی از بنا، نمایشگاه عکس، سنگ و سفال افتتاح گردید، در سال ۱۳۷۶ موزهٔ باستان‌شناسی افتتاح گردید ولی به‌علت ضعف در شرایط و امکانات مورد نیاز تا سال ۱۳۷۸ راه‌اندازی نشد. در همین سال، بخش شمالی حیاط اول به چای‌خانه تبدیل گردید و در سال ۱۳۷۹ آزمایشگاه مرمت آن تجهیز و به بخش جنوبی حیاط اول به برج نوساز منتقل گردید، هم‌اکنون موزهٔ مردم‌شناسی آن در بخش جنوبی حیاط دوم راه‌اندازی شده‌است.

۱۷ هزار شی در گنجینه و موزه قلعه فلک‌الافلاک وجود دارد

۱۷ هزار شی در گنجینه و موزه قلعه فلک‌الافلاک وجود دارد

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=15851

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.