• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

۲۰۰ دوتار نواز در “آسبادهای” نشتیفان هم‌نوازی می‌کنند

  • کد خبر : 7178
  • ۰۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
۲۰۰ دوتار نواز در “آسبادهای” نشتیفان هم‌نوازی می‌کنند

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی گفت: در محل “آسبادهای” نشتیفان خواب بزرگترین دوتار نوازی خراسانی با نغمه‌ها و روایت‌های قومی برگزار می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین، سیدجواد موسوی  با اشاره به مراحل ثبت جهانی مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار اظهار داشت: پرونده مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار در چهاردهمین اجلاس کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو در کلمبیا در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

موسوی در ادامه افزود: در چهاردهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور در بوگوتا پایتخت کلمبیا در حال برگزاری است، پرونده مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار که از سوی ایران ارائه شده بود، با نظر موافق اعضای کمیته، در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد.

به گفته وی این چهاردهمین پرونده میراث ناملموس ایران است که به ثبت جهانی می‌رسد و  دوتار ایرانی یکی از مهم‌ترین و کهن‌ترین ابزار‌های موسیقی ایرانی است که طی قرن‌ها در گستره پهناوری از ایران نواخته می‌شده و هم اکنون نیز از جمله ساز‌های موسیقایی معاصر ایران است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی همچنین درباره ویژه‌برنامه‌های نوروزی استان خراسان رضوی افزود: با توجه به آغاز قرن جدید و تقارن این اتفاق با ایام مبارک شعبانیه برگزاری هرچه پرنشاط‌تر مراسم نوروزی دستور کار قرار گرفت و به همین منظور نوروزگاه ۱۴۰۱، اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در محل “آسبادهای” نشتیفان خواف امسال میزبان گردشگران و  علاقمندان آداب و سنن کهن ایران زمین است.

موسوی درباره این مراسم تصریح کرد: بار دیگر جهان به عظمت و غنای فرهنگ و هنر ایران تعظیم کرد و با ثبت جهانی پرونده مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار در اجلاس کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو مهر تأیید دیگری بر اصالت و قدمت یکی از دستاورد‌های فاخر و ارزشمند میراث‌فرهنگی این مرز و بوم نقش بست.

به گفته موسوی بی‌تردید دوتار و نواختنش را می‌توان فراتر از ویژگی‌های کالبدی یک ساز زهی و زخمه‌ای، روایتگر گوشه‌ای از دغدغه‌ها و احساسات ناب اقوام ایرانی دانست، زیرا آوا‌ها و نغمه‌ها در طول تاریخ بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی آدمی بوده و در این میان هنروران ما از پیشگامان بسط و توسعه و تعمیق موسیقی در جهان بوده‌اند.

دوتارنوازی آسبادهای

دوتارنوازی آسبادهای

به گزارش گردشگر آنلاین تسنیم نوشت:  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی بااشاره به اینکه نواختن دوتار ترویج دهنده فرهنگ حماسی است، گفت: بنابراین همانطور که قبلاً نیز اشاره شد با  تکمیل فرآیند ثبت جهانی دوتار نوازی و اهمیت این ساز در منطقه امسال در نوروز ۱۴۰۱ تصمیم براین شد تا با بزرگترین همنوایی دوتار نوازان  خراسانی، نوروز را به نغمه و روایت های قومی زینت می بخشیم و به استقبال قرن جدید برویم.

موسوی درباره زمان و شرایط برگزاری این ویژه برنامه  تصریح کرد: در این گردهمایی که روز ۵ شنبه (فردا) چهارم فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۹ صبح آغاز می‌شود، برنامه‌ریزی شده است تا ۲۰۰ نفر از دوتار نوازان برجسته خراسانی همزمان اقدام به نواختن قطعه‌های مشهور کرده و در ادامه شاهد دوتار نوازی کودکان و نوجوانان خواهیم بود.

وی در پایان تاکید کرد: برای اینکه اوقات خوشی برای گردشگران و علاقمندان به فرهنگ غنی خراسانی فراهم شود درحاشیه این همنوازی نمایشگاهی از صنایع دستی و سوغات محلی نیز برپا شده که هموطنان و گردشگران می‌توانند از آن بازدید کرده و سوغاتی‌های ارزشمندی به یادگار ببرند.

 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7178

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.