• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5

۲۱ اثر صنایع دستی زنجان به ششمین جشنواره فجر کشوری ارسال شد

  • کد خبر : 5784
  • 31 ژانویه 2022 - 12:28
۲۱ اثر صنایع دستی زنجان به ششمین جشنواره فجر کشوری ارسال شد

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به برگزاری ششمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: ۲۱ اثر برگزیده این استان به دبیرخانه جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ارسال شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، امیر ارجمند  افزود: بر این اساس ۲۰ هنرمند صنایع‌دستی زنجان در رشته‌های ملیله‌کاری، قلم‌زنی روی مس، چاقوسازی، مسگری و چاروق دوزی در این جشنواره شرکت می‌کنند.

وی اضافه کرد: آثار منتخب مبتنی بر شیوه‌های تولید دستی خلق‌شده است و مهم‌ترین شاخص انتخاب آثار وجود متمایز صنایع‌دستی از لحاظ طراحی، کیفیت اجرای اصالت، هویت و کاربرد خلاقانه است.

ارجمند با تاکید بر اینکه صنعتگران استان زنجان در ۵۵ رشته مشغول به فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: رشته‌های شاخص صنایع‌دستی این استان شامل ملیله‌کاری، انگشترسازی، مسگری، چاروق دوزی، چاقوسازی، گیوه‌بافی، گلیم‌بافی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و و غیره  را شامل می شود.

وی یادآوری کرد: هم اکنون ۵۵۰ واحد فروش صنایع دستی در استان زنجان فعال است که از این تعداد ۵۰۰ واحد در شهر زنجان قرار دارد.

گفتنی است ششمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از تاریخ ۱۸ تا ۲۴ بهمن‌ جاری در تهران برگزار می شود.

هنگاميکه بشر بعد از سنگ و گِل ، براي رفع ساير نيازهاي خود به فلز روي آورد ، در بين فلزات ، “مس” زودتر از ديگر فلزات بکار رفت چراکه اين فلز به صورت خالص در طبيعت يافت مي شد و استخراج و بهره برداري از آن ساده بود .
درخشش و جلاي فلز مس خالص و رنگ جالب توجه سنگهاي معدني اين فلز از ديگر علل کاربرد آن در طول اعصار گذشته بوده است .

قدمت استفاده از مس بر اساس مدارک و شواهد باستان شناسي به 9 هزار و 500 (ق. م) مي رسد و تا قبل از هزاره پنجم ق.م (کشف ذوب مس) به صورت خالص بکار مي رفت و از شيوه چکش کاري سرد براي شکل دادن به آن استفاده مي شد .
امروزه با استناد به مدارک غيرقابل انکار که از گوشه کنار ايران به دست آمده است مي توان شمال و مرکز ايران را جزو قديمي ترين مراکز فلزکاري جهان و نيز فلزکاران ايران رااز پيشگامان کشف ذوب مس در جهان باستان دانست که فراواني معادن مس در ايران ، مؤيد اين نکته است .

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5784

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.