• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

۲۴۰ مورد آسیب جزئی و کلی سیل در بافت تاریخی یزد

  • کد خبر : 9513
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۴۸
۲۴۰ مورد آسیب جزئی و کلی سیل در بافت تاریخی یزد
گردشگرآنلاین - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از ۲۴۰ مورد آسیب جزئی و کلی به بافت تاریخی شهر یزد در حادثه سیل اخیر خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، احمد آخوندی گفت: در پی بارش‌های سیل‌آسای جریان مانسون در مناطق مختلف استان یزد شاهد جاری شدن سیل در همه مناطق و آبگرفتگی معابر، منازل و مغازه‌های سطح شهر هستیم که خسارت زیادی به سازه‌های ناایمن و فرسوده شهر یزد از جمله بافت تاریخی یزد وارد کرده است.

آخوندی بیان اینکه سیل در بافت تاریخی باعث آسیب رسیدن به ۲۴۰ خانه در عرصه ۹۰۰ هکتاری بافت تاریخی شده است افزود: با توجه به کاهگلی بودن منازل در بافت قدیم و مناطق تاریخی یزد بارش‌های سنگین سبب آبگرفتی منازل و نفوذ آب در داخل این مجموعه‌ها شده بود که در نهایت موجب ویرانی و تخریب مجموعه‌های گردشگری، بافت تاریخی و منازل سنتی و قدیمی شهر تاریخی یزد و دیگر مناطق تاریخی در سطح استان گشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد در ادامه افزود: با بارش‌ها در نوع خود بی‌سابقه بود اما با هماهنگی‌هایی که از قبل انجام گرفته بود در این خصوص معتمدین و بزرگان محلات قبل از بارندگی‌ها چند روز گذشته آموزش دیده بودند و متخصصین معماری و مرمت وارد کار شدند.

وی بیان کرد:آن دسته از منازل بافت تاریخی که مرمت صحیح و خوبی در آن صورت گرفته است هیچگونه آسیب و مشکلی وارد نشده است و هم اکنون خیلی از مردم در منازل خود ساکن هستند.

آخوندی در خصوص تخلیه بافت تاریخی گفت: در شرایط سخت بارش شدید روز گذشته در یزد دستور تخلیه منازل داده شد اما این به معنای تخلیه کامل نیست چرا که با توجه به شرایط حساس منازل، لازم است افراد حضور داشته باشند و از منزل حفاظت کنند، بررسی انجام شود و در صورتی جمع شدن آب بر روی پشت بام‌ها یا بسته شدن ناودان منازل اقدام لازم جهت بازکردن مسیر آب، جلوگیری از آب گرفتگی و تخریب انجام شود. با توجه به روند پایانی بارش‌ها و خشک شدن بافت امکان تخریب‌های دیگر وجود دارد که لازم است ساکنین مراقب باشند تا خسارت جانی و مالی زیادی نداشته باشیم.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9513

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.