به گزارش گردشگرآنلاین ازاصفهان،علیاصغر شالبافیان، در نشست رونمایی از ۲۰۰ ویدئوی داستانهای ناگفته اصفهان (اصنهان) که از عصر تا شامگاه روز گذشته (شنبه_ یکم آبان ماه) در اتاق بازرگانی استان اصفهان برگزار شد، گفت: تغییر نگاه اتاق بازرگانی و گردشگری اصفهان در سالهای گذشته از رویکردی منفعت محور، به حضور فعالانه در انجام مسئولیتهای اجتماعی قابلتقدیر است و میتواند الگویی برای اتاق بازرگانیهای سطح کشور باشد.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، وجه بارز ویدئوهایی که به همت کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان، برای گفتن از داستانهای ناگفتۀ شهر تهیه و در فضای مجازی منتشر شده را توجه به گردشگری موضوعی دانست و افزود: مهمترین توصیه برنامه ریزان و بازاریابان گردشگری توجه به گردشگری موضوعی است؛ بهطوریکه علاوه بر بناها، شیوۀ زندگی، غذا، سوغات و سایر جذابیتهای شهر را نیز شامل شود.
وی تأکید کرد: گردشگری در اصفهان بیش از یک صنعت و مانند هوا ضروری است. بسیاری از جلوههای ظهور صنایع دیگر نیز از قبل گردشگری تحقق مییابد و رویکردی که اتاق بازرگانی اصفهان در پیش گرفته در بلندمدت منفعت اقتصادی شهر را به دنبال خواهد داشت.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، با اشاره به اهمیت تقویت زیرساختها و شبکۀ حملونقل بینشهری برای تقویت گردشگری گفت: تدوین ویدئوهای داستانهای ناگفتۀ اصفهان در واقع یک اعلان عمومی برای دعوت مردم به بازدید از اصفهان است و مهم است که شهر اصفهان این دعوت را یک آغاز بداند نه یک پایان.
شالبافیان خاطر نشان کرد که در محور شرقی اصفهان یک کاشان باستانی دیگر نهفته است و از کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خواست فعالیتهای خود را بهگونهای ساماندهی کند که مردم محور شرق و غرب اصفهان نیز مزۀ توسعۀ گردشگری را بچشند و ظرفیتهای منحصربهفردشان موردتوجه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: از هر شهری که برای تولید محتوای مناسب در حوزۀ گردشگری قدمی بردارد قدردانی خواهیم کرد و البته باید تلقیای از توسعهیافتگی نیز به ذهن مخاطب محتواهای تولیدشده منتقل شود و سایر حوزههای گردشگری را نیز در بربگیرد.
معاون گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان اصفهان یادآور شد: گردشگری پیش از کرونا نیز آسیبدیده بود و راهی که باید برای پایدار کردن گردشگری در پیش گرفت، متنوع کردن بازار هدف است، چراکه هر شهری به تنوع گردشگری اهمیت داده و تنها بر جاذبههای تاریخی و میراثی خود تکیه نکرده، کمتر دچار آسیب شده است.
شالبافیان، ابراز امیدواری کرد که با انجام واکسیناسیون، گردشگری مجدداً احیا شود و گفت: در حال حاضر راه توسعه از تقویت گردشگری داخلی و درونمرزی میگذرد و دولت نیز درصدد انجام اقداماتی در این حوزه است.
وی توضیح داد: نکتهای که در ستاد کرونا مصوب شد حمایت از تأسیسات رسمی گردشگری است، بهگونهای که با همکاری وزارت خارجه ابتدائا و ترجیحاً درخواست صدور ویزا از طریق دفاتر مسافرتی داده و اقامت نیز در تأسیسات رسمی باشد.
معاون گردشگری وزارت خانه میراث فرهنگی گفت: امیدوارم که کارگروه ستاد خلاق سفر با حمایت استانداری اصفهان و پیگیری مدیران تشکیل شود و طرحها نیز نیمهکاره رها نشوند.
شالبافیان خبر داد: وزارتخانه میراث فرهنگی پیشنهاد ایجاد مرکز جهانی گردشگری و صنایعدستی را به سازمان جهانی گردشگری داده و طرح، مورد پذیرش اولیه قرار گرفته است.
در ادامه، سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان که با وجود کسالت در این نشست حضور پیدا کرده بود، گفت: ما گمشدههای زیادی در تاریخ داریم که به دلیل تصویر نشدن به فراموشی سپرده شدند.
وی خاطر نشان کرد: تهیه ویدئو کلیپهای داستانهای ناگفتۀ اصفهان نه تنها اصفهان را معرفی میکند، بلکه به بازشناسی آن نیز کمک میکند.
به گزارش گردشگر آنلاین از اصفهان ایسنا نوشت: مرتضوی یادآور شد که در سفر خود به رم شاهد بیان داستانهای غیرواقعی برای بازدیدکنندگان از بناهای تاریخی این شهر بوده و افزود: آنها برای هویت بخشیدن به بخشی از عمارت های خود داستان میسازند و ما حتی از داشتههای خودمان نیز داستان نساختهایم.
استاندار اصفهان اعلام کرد که انتشار این ویدئو کلیپها بهاندازۀ ساخت آن اهمیت دارد و استانداری اصفهان نیز هر کمکی لازم باشد در این زمینه انجام خواهد داد.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان دیگر سخنران این نشست نیز گفت: ما آمادهایم برای حوزه گردشگری در کنار کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان باشیم چرا که معتقدیم اصفهان بهخودیخود استعدادهای فراوان دارد و اگر دستبهدست هم بدهیم میتوانیم آن را به مقصد داخلی و بینالمللی تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: یکی از وظایف ذاتی ما آمادهسازی و تسهیلگری برای جذب سرمایهگذاران است و در این زمینه نیز اعلام آمادگی میکنیم و حاضر به مشارکت در توسعه گردشگری هستیم.
شهردار اصفهان توضیح داد: گردشگرانی که به اصفهان میآیند حدود ۸ ساعت توان قدم زدن و بازدید از اماکن تاریخی را دارند و ۸ ساعت را نیز استراحت میکنند و ما دیگر برای آنها برنامهای نداریم. در چنین وضعیتی نیاز به تولید برنامههایی از جنس قصه و داستان در مکانهایی که امکان بیان این قصهها را دارند احساس میشود. مثلاً در چهلستون هر شب یک روایت با استفاده از فنهای نمایشی و … به معرفی تاریخ شهر بپردازد.
قاسمزاده یادآور شد: در دورههای قبل ما تلاش کردیم از این ظرفیت استفاده کنیم اما به خاطر برخی مسائل این امکان فراهم نشد حال آنکه اگر سایتهای فرهنگی را از حالت ایستا بیرون بیاوریم و به سایت فرهنگی پویا بدل کنیم میتوانیم اوقات خوشی را برای گردشگران بسازیم.