• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی:

رونق گردشگری بر مبنای فرصت طلایی یزد، شهر میراث جهانی

  • کد خبر : 24279
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
رونق گردشگری بر مبنای فرصت طلایی یزد، شهر میراث جهانی
نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با تاکید ویژه بر فرصت طلایی جایگاه یزد به عنوان میراث جهانی بیان کرد: تقویت زیرساخت گردشگری، معرفی شایسته میراث فرهنگی و گسترش صادارت صنایع دستی فرصتی چند جانبه برای مردمی سازی اقتصاد است.

محمدصالح جوکار در گفت و گو با گردشگرآنلاین با تاکید بر ضرورت ایجاد رونق گردشگری در یزد گفت: معرفی و حفظ میراث فرهنگی به دلیل طیف وسیعی از مزایای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که به همراه دارد از اهمیت قابل توجه‌ای برخوردار است و ایفای نقش در این حوزه وظیفه یک مجموعه یا نهاد خاص نیست بلکه باید در قالب مسئولیتی اجتماعی و ملی به آن نگاه کرد.

وی افزود:مجموعه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راس این هرم وظایف مشخصی بر عهده دارد و به عنوان متولی این حوزه باید نسبت به وظایف خود با حساسیت و دقت عمل کند و از دیگر سو سایر ظرفیت‌ها را نیز در این مسیر همراه  و فعال سازد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اما معتقدم که سایر دستگاه‌های اجرایی و نهادهای موثر نیز  باید وظایف خود را با این حوزه مهم ، زیربنایی و اثرگذار همسو سازند چرا که میراث فرهنگی هویت همه بخش‌های جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بی توجهی به آن اثرات غیرقابل جبرانی برای امروز و آینده به همراه دارد.

جوکار گفت: در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به فعالیت کارشناسی، پیشگامی مردمی و مدیریت همسو و یکپارچه معتقدم و تا به امروز اگر آنگونه که باید در این حوزه نتایج خوبی به دست نیاورده ایم به دلیل فعالیت جزیره ای، سلیقه ای و غیر کارشناسی  آن هم با فاصله از مردم یعنی جامعه ذینفع گردشگری  در برخی موضوعات است.

وی افزود:در چشم انداز پیش رو و هم اندیشی صورت گرفته با فعالان این حوزه در موضوعات مختلف نتایج نشان می‌دهد باید تقویت قوانین برای حفظ میراث فرهنگی و جبران خلاء های قانونی در این حوزه را دنبال کنیم تا حتی جزئی ترین فضایی برای سو استفاده‌های احتمالی و بی توجهی و کوتاهی در این عرصه وجود نداشته باشد که تا کنون مواردی در مجلس پیگیری و طرح هر گونه موضوع نیز توسط دغدغه مندان ان این عرصه از جایگاه قانونی و نظارتی  قطعا دنبال خواهد شد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس بیان کرد:نکته مهم در امتداد این مسیر شناخت موضوعی و علاقه مندی نسبت به این حوزه مردمی است که باید  برای تقویت این جایگاه میراث داری از ارزش های یزد به نهضتی عمومی تبدیل شود و در راس آن برای ایفای نقش فعالان فرهنگی و هنری زمینه سازی صورت گیرد.

بیشتر بخوانید:
وضعیت گردشگری در قانون بودجه ۱۴۰۰
فعالیت‌های دبیرخانه ثبت یزد در فهرست آثار جهانی تا پایان سال ادامه دارد
وزیر گردشگری نماینده دولت در یزد و اشکذر شد

صنایع دستی ظرفیتی برای مردمی سازی اقتصاد و گسترش صادرات فرهنگی

جوکار یادآور شد: از بعد دیگر صنایع دستی را مهم ترین ظرفیت برای مردمی سازی اقتصاد و گسترش صادرات فرهنگی به ویژه در مناطق روستایی و مولفه های بکر می دانم که یزد در این زمینه می تواند به عنوان الگوی کشوری ایفای نقشی چشمگیر داشته باشد.

وی گفت: صنایع دستی تبلور اقتصاد مقاومتی همراه با قدرت اجتماعی است و اگر در حوزه حفظ میراث فرهنگی و ارتقاء جایگاه صنایع دستی در شاخص های اقتصادی و اجتماعی ظرفیت سازی کنیم به نوبه خود گردشگری نیز در این بستر رشد بهتر و نتایج موثرتری به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم یزد و اشکذر خاطرنشان کرد: بدون شک گردشگری نیز به عنوان ضلع سوم این جریان اگر زیرساختی مناسب داشته باشد می‌تواند به اصلی ترین راه درآمد ارزی برای کشور تبدیل شود اما گردشگری ایرانی- اسلامی با پیوست حفظ و انتقال ارزش های بومی چراکه اگر این شاخصه مورد توجه قرار نگیرد رونق یک بعدی آن نه تنها اثرگذار نخواهد بود بلکه آسیب های اجتماعی نیز به جای خواهد گذاشت.

محلات قدیمی شهر میراث جهانی یزد

محلات قدیمی شهر میراث جهانی یزد

گردشگری در انتظار تقویت زیرساخت / ثبت یزد به عنوان میراث جهانی فرصتی طلایی است

محمد صالح جوکار مطرح کرد:خوشبختانه تا کنون در استان یزد اقدامات خوبی بر این مبنا صورت گرفته است اما هنوز تا وضعیت مطلوب بهره گیری مناسب با اثربخشی چند جانبه مبتنی بر ثبت یزد به عنوان شهر میراث جهانی فاصله داریم و باید جنبه نرم افزاری با کیفی سازی خدمات ارائه شده و جنبه سخت افزاری را با تقویت زیرساخت و اهتمام ویژه نسبت به حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی تقویت کرد.

نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی گفت: وجود ۴۵ هکتار بافت تاریخی به هم پیوسته در شهرستان یزد ، اماکن میراث فرهنگی شاخص در شهرستان های زارچ، اشکذر و بخش ندوشن و انتخاب یزد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیا ظرفیت هایی فرصت آفرین است که میتوان بر این مبنا رشد و پویایی صنعت گردشگری را بیش از گذشته شاهدبود.

وی در پایان افزود:به طورکلی رشد و توسعه جداگانه هر کدام از این مولفه ها اثرگذار نخواهد بود و باید آینده استان بر مبنای فعال سازی ظرفیت های مبتنی بر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در یک بسترواحد و گرایش های متنوع برنامه ریزی شود تا بتوان نتایجی چشمگیر را شاهد بود.

محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی

محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=24279

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.