• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
5

تپه ریوی؛ آغاز دهمین فصل کاوش های باستان شناسی

  • کد خبر : 14859
  • 13 نوامبر 2022 - 8:53
تپه ریوی؛ آغاز دهمین فصل کاوش های باستان شناسی
'گردشگرآنلاین - سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از آغاز دهمین فصل کاوش های باستان شناسی در تپه باستانی ریوی خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان شمالی، محمدرضا قهرمانیان با اشاره به اینکه تپه باستانی ریوی در شهرستان مانه و سملقان واقع شده است، گفت: طرح های لازم تهیه و به تهران ارسال شده است و فعالیت این دور از فصل باستان شناسی در این منطقه توسط باستان شناسان ایرانی در حال انجام است.

وی افزود: ۷ دوره از عملیات کاوش در این تپه باستانی در شهرستان مانه و سملقان با همکاری موسسه باستان‌شناسی آلمان و مابقی با همکاری باستان شناسان ایرانی انجام شده است.

گفتنی است با توجه به شواهد باستان‌شناختی، محوطه ریوی یکی از مهم‌ترین محوطه‌های دوران تاریخی شمال شرق کشور است که پژوهش‌های باستان‌شناسی هدفمند در آن می‌تواند موجب ارتقاء شناخت ما از هویت تاریخی منطقه و رشد صنعت گردشگری در خراسان شمالی شود.

در روند کاوش‌های باستان‌شناسی که در محوطه تاریخی ریوی تاکنون انجام شده است، نتایج چشمگیری از وجود یک محوطه تاریخی بزرگ به دست آمد که از حدود ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی، حدود ۲۳۰۰ سال تداوم استقراری داشته است.

اهمیت محوطه ریوی در این است که وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از ۱۱۰ هکتار رسیده و به نظر می‌رسد و یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است، بر اساس این پژوهش‌ها، از دوران اشکانی و ساسانی نیز شواهد معماری و باستان‌شناسی مختلفی از محوطه ریوی به دست آمده است که نشان از توالی استقراری پس از دوران هخامنشی در محوطه ریوی بوده است.

فصل اول مطالعات باستان‌شناسی محوطه تاریخی ریوی در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۱ انجام شد و در این فصل علاوه بر کاوش لایه‌نگاری در تپه ریوی الف، محدوده عرصه و حریم محوطه مشخص و میله کوبی شد.

استان خراسان شمالی به مرکزیت شهرستان بجنورد در شمال شرقی ایران واقع است.

تپه ریوی؛ آغاز دهمین فصل کاوش های باستان شناسی

تپه ریوی؛ آغاز دهمین فصل کاوش های باستان شناسی

منبع: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=14859

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.