• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
6

کاشفان آثار تاریخی حق‌الکشف می گیرند

  • کد خبر : 7738
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰
کاشفان آثار تاریخی حق‌الکشف می گیرند

گردشگرآنلاین – فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: تخصیص حق‌الکشف به کاشفان آثار تاریخی ابلاغ خواهد شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از اردبیل،‌ سردار حسن مهری در مراسم تودیع و معارفه فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان اردبیل در ارتباط با تخصیص حق‌الکشف به کاشفان آثار تاریخی اظهار داشت: دستورالعمل تخصیص حق‌الکشف به نیرو‌های انتظامی و مردم که در کشف آثار تاریخی و باستانی همکاری می‌کنند، تهیه شده و به زودی از طرف وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابلاغ خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: اهدای حق‌الکشف به کاشفان آثار تاریخی در قانون پیش‌بینی شده و به منظور افزایش انگیزه نیروی انتظامی و مردم در جهت اطلاع‌رسانی و همراهی با یگان حفاظت به این قانون که تا امروز مغفول مانده بود، عمل خواهد شد.

وی تاکید کرد: برای سهولت اطلاع‌رسانی از سوی مردم به دنبال راه‌اندازی سامانه‌ای در یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی هستیم تا مردم بتوانند با یک شماره سه رقمی مشخص حفاری‌های غیرمجاز و اقدامات علیه میراث‌فرهنگی را گزارش کنند.

مهری با اشاره به اهمیت ماموریت یگان حفاظت میراث‌فرهنگی بیان کرد:در کشور بیش از یک میلیون اثر میراث‌فرهنگی شناسایی شده وجود دارد که آثار ثبت جهانی و ثبت ملی را هم شامل می‌شود و حفاظت از این آثار مهم کار دشواری است که تنها با همکاری همه نیرو‌های انتظامی، مرزبانی و مردم امکان‌پذیر است.

آثارتاریخی همدان

آثارتاریخی همدان

نادر فلاحی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در ادامه گفت: این مبلغ در اختیار مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی قرار دارد تا برای تکمیل تجهیرات حفاظتی و رفع نواقص امنیتی مجموعه هزینه شود.

وی تاکید کرد: در اردبیل بیش از ۲ هزار آثار تحت حفاظت از جمله محوطه‌های باستانی، آثار تاریخی و فرهنگی داریم که نزدیک به ۱۴۰۰ مورد از آن‌ها به ثبت ملی رسیده‌اند و یک پایگاه جهانی به همراه دو پایگاه ملی و ۲۵ موزه باستان‌شناسی از جمله آثار ارزشمند ما هستند که حفاظت از همه این آثار کار دشوار و مهمی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل نیز با اشاره به قدمت تاریخ و تمدن استان اردبیل و اشتراکات موجود بین این استان و جمهوری آذربایجان گفت: تلاش می‌کنیم تا با همکاری و تعامل لازم و بهره‌مندی از اشتراکات موجود زمینه برای معرفی فرهنگ و تمدن استان در جمهوری آذربایجان را بیش از گذشته فراهم آوریم.

به گزارش گردشگر آنلاین و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل، وی در مورد توسعه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی گفت: در سال‌های اخیر موزه‌ها و بخش‌های مختلفی به این مجموعه جهانی اضافه شده است که ظرفیتی را فراهم آورده تا حضور گردشگران خارجی به ویژه از جمهوری آذربایجان در این مجموعه تقویت شود.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7738

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.