• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

لزوم ایجاد رویکرد مذهبی در گردشگری شیراز

  • کد خبر : 3436
  • 19 دسامبر 2021 - 11:02
لزوم ایجاد رویکرد مذهبی در گردشگری شیراز

گردشگرآنلاین – نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با بیان اینکه نگاه عمیق به گردشگری مذهبی در شیراز کلید خورده است، اهمیت در نظر گرفتن مذهبی بودن به عنوان یک رویکرد گردشگری در این کلانشهر را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از استان فارس، پآیت‌الله لطف‌الله دژکام شنبه ۲۷ آذر در مراسم اختتامیه دهه گردشگری مذهبی در شیراز با طرح سئوالی مبنی بر اینکه آیا مقدمات سیر و گردشگری را فراهم کرده‌ایم؟ یکی از این ملزومات را ایمنی و امنیت برشمرد و گفت: ایمن بودن یعنی رفع مشکلاتی که ممکن است در مسیر گردشگری وجود داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه دست‌اندرکاران امر گردشگری باید موانع ممکن را رفع کنند تا سیر و گردشگری مطلوب باشد، افزود: اگر کسی در این شهر از هر کوی برزنی به سمت حرم‌های مطهر می‌رود از هر جهت باید شرایط فراهم باشد، چرا که مردم علاقمند هستند و می‌خواهند، اما متاسفانه به دلیل یکسری معضلات نمی‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در فارس از اعضای شورای شهر، شهرداری و معاونت فرهنگی شهرداری شیراز بابت برگزاری آیین اختتامیه دهه گردشگری مذهبی قدردانی و اضافه کرد: انصافا نگاه عمیق و گسترده به مقوله گردشگری مذهبی کلید خورده است.

به گفته آیت‌الله دژکام، در بحث گردشگری مذهبی ما می‌توانیم این مذهبی بودن را که بعد از گردشگری ذکر می‌کنیم به عنوان قید مکانی در نظر بگیریم و بگوییم گردشگری مذهبی به دنبال اینست که مکان‌های مذهبی را محور گردشگری قرار دهد و این کار خوب و شدنی است اما از یک سو می‌توانیم مذهبی بودن را به عنوان رویکرد گردشگری در نظر بگیریم نه تنها قید مکان و اگر این عبارت را به عنوان رویکرد در نظر گرفتیم مسئله متفاوت می‌شود.

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک

گردشگری مذهبی در شیراز نهادینه شود 

به گزارش گردشگر آنلاین ایسنا نوشت،او خاطرنشان کرد: در رویکرد گردشگری مذهبی از مکان‌هایی که به طور خاص مکان مذهبی هم نیستند دیدن می‌کنیم اما با رویکرد مذهبی و این موضوع دیگری است که باید برای شهر شیراز به دنبال نهادینه شدن این رویکرد در بحث گردشگری باشیم.

امام جمعه شیراز با اشاره به قابلیت‌های بالای گردشگری این کلانشهر، اظهار کرد: حیف است این همه امکانات و ظرفیت، ضایع شود.

دلیل ماندگاری نام آبش‌خاتون، رویکرد مذهبی اوست 

آیت‌الله دژکام دلیل زنده بودن نام آبش خاتون، پس از گذشت ۷۰۰ سال رویکرد مذهبی او دانست و گفت: دلیل زنده بودن نام آبش خاتون، این‌ست که موقوفه اولیه حرم مطهر شاهچراغ(ع) متعلق به او و جنبه وجه اللهی آن است، والا هزاران ملکه و دختر شاه در طول تاریخ بوده‌اند اما امروز اسمی از آنها نیست.

به گزارش گردشگر آنلاین از استان فارس،او با بیان اینکه اگر کسی می‌خواهد اسم خود را باقی بگذارد باید این رویکرد را دنبال کند، گفت: نام این بانو ۷۰۰ سال باقی مانده به خاطر اینکه قرآن به حرم حضرت احمد بن موسی(ع) وقف کرده و در موزه فارس قرآن ایشان وجود دارد.

نماینده ولی‌فقیه در فارس همچنین تاکید کرد که اگر قرار است رویکرد گردشگری مذهبی در شیراز عملیاتی شود باید در محله فلکه خاتون، قبر آبش خاتون به عنوان رویکرد مذهبی دیده شود.

آیت‌الله دژکام خطاب به متولیان گردشگری گفت: در رویکرد مذهبی شما حتی می‌توانید ارگ کریم خان را هم به عنوان ظرفیت گردشگری مذهبی در نظر بگیرید چرا که این مکان تاریخی پیوند مذهبی دارد و صرفا یک مکان تاریخی نیست.

آرامگاه شاهچراغ

آرامگاه شاهچراغ

او افزود: شیراز علاوه بر اینکه شهر مسلمانان است حرم سوم اهل بیت پیامبر (ع) در ایران است و این نیز علت مضاعف است برای اینکه رویکرد مذهبی را در گردشگری این شهر باید دنبال کنیم و در حین اینکه در مکان‌های تاریخی سیر می‌کنیم نگاه و رویکرد ما مذهبی باشد یا مسئله گردشگری سلامت که اگر با رویکرد مذهبی بخواهد انجام شود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ و واقعیت این است که تمدن سازی اسلامی از همین جا آغاز می‌شود.

به گزارش گردشگر آنلاین از استان فارس،امام جمعه شیراز با بیان اینکه ما همانند دوره قبلی طالبان که حاکم کشور افغانستان بودند نیستیم که هر مکان تاریخی را خراب کردند بلکه ما می‌گوییم مکان‌های تاریخی با نگاه گردشگری مذهبی دیده شود، گفت: خدای متعال فرموده که سیر کنید و آثار تاریخی قوم ‌های مختلف را نگاه کنید و برای خود عبرت بگیرید و این به معنای گردشگری مذهبی است.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: متاسفانه تا چندی پیش به مکان‌های مذهبی شهر کم توجهی می‌شد و توانستیم این مشکل را حل کنیم و بنده امیدوار هستم ضمن همه کارهای لازمی که عزیزان در این خصوص انجام می‌دهند وارد گام بعدی شویم و قدم بعدی ما این است که رویکرد مذهبی را در بازدید از مکان‌های غیر مذهبی به کار ببریم.

او خواستار ارائه آموزش‌های کاربردی در این زمینه شد و گفت: نتایج مطلوب حاصل از آموزش، موجب کی‌سود تا گردشگر با حقایق دینی ما در ضمن بازدید از باغ و بوستان و مکان‌های تاریخی آشنا شود.

تربیت تور لیدرها برای تقویت رویکرد مذهبی در گردشگری

نماینده ولی‌فقیه در فارس خواستار تقویت رویکرد مذهبی در گردشگری مذهبی و تربیت تور لیدرهای مناسب و فضاسازی که در هتل‌ها و امثال آن به نفع گردشگری با رویکرد مذهبی انجام می‌شود، شد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه تفکر و تمدن غربی معاصر تشنه همین رویکرد است، گفت: باید در این مورد زمینه سازی کنیم و امید است محدودیت‌های کرونایی کمتر شود و

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد روال تمدن سازی که رهبر معظم انقلاب فرمودند شروع شده و در نسل جوان ما نوع نگاه بسیار عمیق است.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3436

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.