• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7
گردشگری مذهبی ظرفیت مغفول مانده استان ایلام

مسئولان جهت توسعه زیرساخت‌ها برنامه ریزی کنند

  • کد خبر : 1149
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹
مسئولان جهت توسعه زیرساخت‌ها برنامه ریزی کنند
گردشگرآنلاین - استان ایلام در حوزه گردشگری و جاذبه‌های طبیعی از پتانسیل و ظرفیت‌های بالایی برخوردار است که نیازمند توجه مسئولان کشوری و استانی است.

به گزارش گردشگرآنلاین از ایلام، استان ایلام با توجه به قدمت بالای تاریخی، فرهنگ غنی بومی و محلی، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، یادمان هشت سال دفاع مقدس و … پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالایی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری دارد اما متأسفانه این ظرفیت آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته‌است.

از سوی دیگر استان ایلام به واسطه وجود مرز بین‌المللی مهران هرساله پذیرای صدها هزار زائر حسینی از داخل و خارج کشور است که با استفاده از ظرفیت گردشگری مذهبی می‌توان زمینه ایجاد مشاغل بسیاری را در این استان فراهم کرد.

بر اساس گفته کارشناسان گردشگری مذهبی یکی از شاخصه‌های مهم توریسم محسوب می‌شود که سهم قابل‌توجهی از فعالیت‌های جهانگردی را به خود اختصاص می‌دهد، ازاین‌رو می‌توان با استفاده از حوزه گردشگری مذهبی در استان ایلام گام مهمی در جهت توسعه استان برداشت.

لزوم توسعه زیرساخت‌های گردشگری مذهبی در ایلام

زهرا شکاری کارشناس اقتصادی  اظهار داشت: استان ایلام به واسطه هم‌مرز بودن با کشور عراق هرساله میزبان هزاران زائر از سراسر کشور است که باید با تقویت زیرساخت‌های گردشگری در این استان و همچنین تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های صحیح شاهد رشد و توسعه حوزه گردشگری مذهبی در استان ایلام باشیم.

وی با بیان این‌که گردشگری مذهبی نقش به‌سزایی در جذب توریسم دارد اظهار داشت استان ایلام به‌لحاظ موقعیت فرهنگی و مذهبی خاص که به دروازه عتبات عالیات در کشور مشهور است جای رشد و توسعه بسیاری در این حوزه دارد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: بدون‌شک درصورت توجه به زیرساخت‌های گردشگری استان  و تبلیغات صحیح می‌توان زمینه جذب سرمایه‌گذاران را در استان فراهم آورد.

ظرفیت‌های بالای استان در زمینه گردشگری

حجت‌الاسلام الله‌نور کریمی تبار در این باره گفت: استان ایلام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی در حوزه گردشگری و صنایع دستی دارد که باید جهت اشتغال‌زایی مورد عنایت مسئولان قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه ایلام در ادامه اضافه کرد: استان ایلام دارای زیبایی‌های بکر و مناطق طبیعی جذابی است و همچنین به واسطه قرار گیری در مسیر عتبات عالیات هرساله میزبان زائران حسینی است، از این رو باید به توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این استان توجه ویژه‌ای شود.

رایزنی جهت توسعه زیرساخت‌های گردشگری

علی‌اکبر بسطامی نیز گفت: با توجه به‌قرار گرفتن استان ایلام در مسیر اصلی عتبات عالیات و مرز مهران و همچنین وجود یادمان‌های شهدا در برخی از نقاط استان، باید به حوزه گردشگری استان توجه ویژه‌ای شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که بی‌شک حفظ یادمان‌های شهدا سبب ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌شود ادامه داد: رایزنی‌ها و پیگیری‌های لازم جهت توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان ایلام با مسئولان کشوری انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص توجه ویژه به حوزه گردشگری این استان وعده داده‌است اظهار داشت: استان ایلام از مناطق گردشگری جنگلی، طبیعی و کوهستانی بسیار زیبایی برخوردار است که می‌توان به‌عنوان قطب گردشگری سلامت نیز مورد توجه قرار گیرد که باید مسئولان ذی‌ربط به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

اقدامات انجام شده جهت معرفی آثار تاریخی استان

عبدالمالک شنبه‌زاد  اظهار داشت: استان ایلام ظرفیت‌های گردشگری بالایی دارد و حدود ۸۰۰ اثر ثبت شده در سطح ملی را نیز به خود اختصاص داده اما متاسفانه کمبود اعتبار مشکلاتی را در زمینه مرمت و بازسازی این آثار ایجاد کرده است که در این زمینه پیگیری و رایزنی‌ها انجام می‌شود.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی استان ایلام افزود: جهت معرفی آثار تاریخی استان اقداماتی از جمله ساخت برنامه‌های تلویزیونی، استفاده از فضای مجازی و…. انجام شده است.

شنبه زاده ادامه داد: استان ایلام به اسم بخشی از تمدن ایلام باستان دارای ابنیه و آثار باستانی فراوان، جاذبه های تاریخی، گردشگری و مذهبی بسیار است که بیشتر این آثار در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

تکمیل ۱۶ پروژه گردشگری

این مسئول خاطرنشان کرد: در سفر وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان ایلام تکمیل ۱۶ پروژه جهت توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان ایلام تعریف‌شده که نیازمند ۵۵ میلیارد تومان اعتبار هستند.

وی با بیان این‌که در این سفر ۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است افزود: از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان ایلام حمایت می‌شود و همکاری‌های لازم در این زمینه صورت می‌گیرد.

با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان باید مسئولان و برنامه‌ریزان استان توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌های موجود به‌ویژه در بخش زیارتی و مذهبی داشته باشند تا از این طریق در آینده‌ نزدیک شاهد رونق صنعت توریسم در استان باشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=1149

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.