• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5
عضو کمیته بین‌المللی ایسکارسا:

مطالعات ساماندهی آرامگاه علاءالدوله سمنانی با بررسی وضعیت خاک آغاز شد

  • کد خبر : 3096
  • 12 دسامبر 2021 - 7:25
مطالعات ساماندهی آرامگاه علاءالدوله سمنانی با بررسی وضعیت خاک آغاز شد

گردشگرآنلاین – عضو کمیته بین‌المللی ایسکارسا یا کمیته علمی بین‌المللی تحقیق و مرمت میراث معماری زیر نظر یونسکو گفت: مطالعات ساماندهی و نجات‌بخشی آرامگاه علاءالدوله سمنانی با حفاری گمانه‌ها برای تعیین وضعیت خاک در استان سمنان آغاز شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، مهرداد حجازی روز یکشنبه به رسانه ها افزود: برنامه کاری فعلی ساماندهی آرامگاه شیخ علاءالدوله بیابانکی سمنانی در راستای طرح ۲  سال قبل ایسکارسا است.

مجری طرح سامان‌دهی آرامگاه شیخ علاءالدوله با اشاره به اینکه  در هفته جاری کار حفاری گمانه‌ها برای تعیین وضعیت خاک انجام می‌شود، افزود: علاوه بر آن، یکسری حفاری در کنار دیوارها برای تعیین وضعیت فونداسیون انجام می‌شود.

عضو کمیته بین‌المللی ایسکارسا گفت: بررسی وضعیت پشت دیوارها و انجام آزمایش روی مصالح  در مرحله اول و بخش شناخت و انجام مطالعات، انجام می‌شود.

وی افزود: در مرحله بعد کار تجزیه و تحلیل اطلاعات انجام می‌شود و بر مبنای آن طرح مرمت بنا مشخص خواهد شد.

حجازی تأکید کرد: با توجه به اینکه بنا در منطقه‌ای قرار گرفته که دچار فرونشست احتمالی است، مطالعات فرونشست زمین هم باید انجام شود و در زمان مناسب طرحی برای حفظ بنا ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی، بنا مشکل خاصی ندارد، گفت: بنا در وضعیت پایدار است و زمان کافی برای ارائه

آرامگاه علاءالدوله سمنانی

آرامگاه علاءالدوله سمنانی

طرح مرمت وجود دارد و پس از آن مرمت و حفاظت بنا انجام می‌شود.

عضو کمیته بین‌المللی ایسکارسا اضافه کرد: همکاران ایسکارسا نیز به صورت مجازی در جریان طرح قرار می‌گیرند و برای انجام این کار مشاوره می‌دهند.

 

تلاش برای حیات آرامگاهی تاریخی

به گزارش گردشگر آنلاین، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: مطالعات سامان‌دهی و نجات بخشی آرامگاه شیخ علاءالدوله بیابانکی سمنانی، با همکاری گروه بین‌المللی ایسکارسا و انجام حفاری گمانه‌ها برای تعیین وضعیت خاک اطراف آرامگاه آغاز شد.

حمیدرضا دوست‌محمدی افزود: اجرای این طرح به سفارش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان و با همکاری مشترک استادان دانشگاه اصفهان و گروه بین‌المللی ایسکارسا انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: سامان‌دهی آرامگاه شیخ علاءالدوله بیابانکی سمنانی با دعوت از متخصصان دانشگاه اصفهان و گروه بین‌المللی ایسکارسا ترکیه که یکی از تشکل‌های حرفه‌ای بین‌المللی مرمت بناهای تاریخی است و با پیگیری‌های این اداره‌کل آغاز می شود.

آرامگاه شیخ علاءالدوله بیابانکی سمنانی که در روستای صوفی‌آباد شهرستان سرخه واقع است، مربوط به دوره ایلخانی و به شماره ۳۲۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کمیته علمی بین‌المللی تحلیل و مرمت آثار میراث معماری (ISCARSAH) در سال ۱۹۹۶ توسط شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ICOMOS) تأسیس شد.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3096

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.