• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
6
مهندس ضرغامی در سفر به همدان:

آرامگاه حبقوق نبی(ع) موثر در میراث‌فرهنگی و‌ گردشگری تویسرکان

  • کد خبر : 9547
  • 31 جولای 2022 - 13:45
آرامگاه حبقوق نبی(ع) موثر در میراث‌فرهنگی و‌ گردشگری تویسرکان
گردشگرآنلاین - طرح بازآفرینی و سامان‌دهی محوطه آرامگاه حبقوق نبی(ع) با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز پنجشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ رونمایی شد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی در آیین رونمایی از طرح بازآفرینی و سامان‌دهی محوطه آرامگاه حبقوق نبی(ع) بیان کرد: «این طرح می‌تواند در ارتقای بخش میراث‌فرهنگی و‌ گردشگری مجموعه موثر باشد.»

او با بیان اینکه طرح فوق تامین اعتبار و به زودی عملیات اجرایی آغاز می‌شود، افزود: «حبقوق نبی(ع) افتخار ایران و مبشر پیامبر اسلام(ص) است. این پیامبر الهی مورد اقبال همه ادیان است و آرامگاه او باید طرح جامعی به لحاظ گردشگری و زیارتی داشته باشد.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و‌ صنایع‌دستی ادامه داد: «طرحی که امروز افتتاح شد دارای کاربری‌های مختلفی است که پس از اجرا، فضای مجموعه را تغییر می‌دهد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تحولی در گردشگری زیارتی مجموعه باشیم.»

او با اشاره به اینکه سامان‌دهی مسیر گردشگری گنجنامه به تویسرکان باید در اولویت قرار بگیرد، مطرح کرد: «تردد در تمام فصول باید در جاده امکان‌پذیر شود.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و‌ صنایع‌دستی اضافه کرد: «تویسرکان یک‌ باغ‌شهر است و توصیه می‌کنیم هویت و پتانسیل‌‌های تاریخی و‌ میراثی با توجه به این  ظرفیت حفظ و طرح‌های جانبی برای این امر در نظر گرفته شود.»

حَبَقّوق یا حیقوق از پیامبران بنی‌اسرائیل است که حدود ۷۰۰ سال پیش از میلاد زندگی می‌کرده و نگهبان معبد بزرگ یهودیان در اورشلیم بوده‌است. وی هشتمین نبی از دوازده نبی صاحب کتاب در عهد عتیق است.

زمان و مکان تولد حبقوق به‌طور دقیق مشخص نیست. برخی زندگی وی را مقارن سلطنت یهویاقیم در ۶۰۷ پیش از میلاد می‌دانند و بعضی معتقدند وی در دوران منسه (۶۴۲ پیش از میلاد) می‌زیسته است. مطابق روایتی او فرزند زنی به نام شونامیت نوازنده مراسم مذهبی در معبد سلیمان و مردی به نام یشوعا بوده است.

در سال ۱۳۷۲ هجری خورشیدی، آرامگاه حبقوق نبی، در تویسرکان، مورد کاوش قرار می‌گیرد و جسد سالم او نمایان می شود. پس از سال‌ها عدم توجه، آرامگاه بازسازی و مرمت شده و محوطه سبز اطراف آن احداث گردید و به عنوان یکی از جاذبه‌های فرهنگی، مذهبی و گردشگری ایران معرفی شد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9547

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.