• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

آشپزی ایتالیایی ثبت جهانی می‌شود

  • کد خبر : 19768
  • 24 آوریل 2023 - 14:22
آشپزی ایتالیایی ثبت جهانی می‌شود
گردشگرآنلاین - دولت ایتالیا قصد دارد آشپزی ایتالیایی را به عنوان نامزد امسال برای پیوستن به فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو معرفی کند.

به گزارش گردشگرآنلاین و به نقل از خبرگزاری ایتالیایی آنسا، دولت ایتالیا بنا به پیشنهاد وزرای کشاورزی «فرانچسکو لولوبریجیدا» و فرهنگ «جنارو سانگولیانو» تصمیم گرفته است که آشپزی ایتالیایی را امسال برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت در یونسکو معرفی کند.

این پرونده توسط وزارت خارجه به یونسکو ارسال می‌شود و روند ارزیابی آغاز خواهد شد که حداکثر تا دسامبر ۲۰۲۵ تکمیل می‌شود. در این پرونده غذاهای و آشپزی ایتالیایی به عنوان «ترکیبی از شیوه‌های اجتماعی، آیین‌ها و حرکات مبتنی بر بسیاری از طعم‌های محلی» تعریف شده است.

این سنت‌ها نشان‌دهنده تنوع زیست‌فرهنگی کشور ایتالیاست و بر مبنای وجه مشترک درک لحظۀ تهیه و مصرف غذا به عنوان فرصتی برای گپ و گفت‌وگو است. این پرونده توسط پروفسور دانشگاه «LUISS» رم (پیر لوئیجی پتریلو)، نوشته شده است.

کشور ایتالیا تاکنون ۱۷ مورد از آئین و سنت‌های خود را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت جهانی رسانده است. همچنین این کشور با ثبت ۵۱ محوطه در فهرست میراث جهانی یونسکو از این حیث در رتبه نخست جهان قرار دارد.

آشپزی ایتالیایی طی قرن‌ها توسعه یافته‌است. اگرچه کشوری که امروز به نام ایتالیا می‌شناسیم تا قرن نوزدهم به عنوان یک کشور واحد وجود نداشت، اما می‌توان مدعی شد که ریشه‌های آشپزی ایتالیایی‌ از قرن چهارم قبل از میلاد، قابل ردگیری‌ست.

هر وعده غذایی ایتالیایی، به‌طور سنتی معمولاً شامل چهار یا پنج کورس می‌شود. برای ایتالیایی‌ها، وعده‌های غذایی، به ویژه در تعطیلات آخر هفته، محملی‌ست برای وقت‌گذرانی با خانواده و دوستان؛ بنابراین نسبت به سایر فرهنگ‌ها زمان بیشتری را صرف غذا خوردن می‌کنند. در تعطیلاتی مانند کریسمس و شب سال نو و جشن‌ها یک وعده غذا ممکن است ساعت‌ها طول بکشد.

امروزه، غذای کامل (که شامل تمام چهار یا پنج کورس باشد) اغلب به مراسم خاص مانند عروسی‌ها اختصاص دارد و غذای روزمره فقط کورس اول یا دوم (یا گاهی اوقات هر دو کورس) را شامل می‌شود که به همراه مخلفات و قهوه صرف می‌شود.

آشپزی ایتالیایی ثبت جهانی می‌شود

آشپزی‌ ایتالیایی‌ ثبت جهانی می‌شود

منبع: خبرگزاری ایتالیایی آنسا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=19768

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.