• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

آش اسفندی، ایستگاه پایانی هفته فرهنگی دلیجان

  • کد خبر : 18986
  • 13 مارس 2023 - 12:42
آش اسفندی، ایستگاه پایانی هفته فرهنگی دلیجان
گردشگرآنلاین - هفته فرهنگی دلیجان با برگزاری آئین‌های سنتی و بومی محلی دلیجان و پخت آش اسفندی به پایان رسید.

به گزارش گردشگرآنلاین از استان مرکزی، هفته فرهنگی شهرستان دلیجان که از ۱۳ اسفندماه با نواخته شدن زنگ راجی آغاز شده بود، پس از برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی، هنری، مذهبی و اقتصادی، روز گذشته، جمعه ۱۹ اسفند به کار خود پایان داد.

برگزاری نمایشگاه صنایع دستی، رونمایی از چند کتاب، برگزاری جشنواره شعر راجی و همایش شعر مادری، قرائت دعای باران به زبان راجی، درختکاری، بازی‌های بومی محلی، رونمایی از وبسایت راجی و ویکی‌دلیجان و جشن‌های اعیاد شعبانیه از برنامه‌های شاخص این هفته بود.

هفته فرهنگی دلیجان که با محوریت زبان راجی دلیجانی و به منظور پاسداشت آداب و رسوم کهن دلیجان و آشنایی نسل جوان با این فرهنگ‌ برگزار شده بود، با برگزاری مراسم پخت آش اسفندی به پایان رسید.

این مراسم که شامگاه جمعه ۱۹ اسفند با حضور شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر دلیجان و جمعی از مردم در موزه مردم‌شناسی شهر دلیجان برگزار شد، با اجرای سرود راجی، موسیقی محلی، مراسم عروسی سنتی دلیجانی، دعای باران و برنامه‌های طنز همراه بود و با جشن سنتی شکرگزاری و پخت آش اسفندی و قرائت دعای باران به زبان راجی، به پایان رسید.

به گزارش گردشگر آنلاین، مردم دلیجان با پایان یافتن زمستان و در آستانه فرا رسیدن فصل بهار نسبت به پخت آش اسفندی اقدام می کردند. ترکیبات اصلی این آش که علاوه بر دلیجان در برخی دیگر شهرهای کشور نیز پخته می شود، گندم یا جو، عدس، نخود، لوبیا ( قرمز یا سفید)، خرده برنج، ماش، باقلای زرد و ریز، قلم یا پاچه گوساله است و در هر منطقه ترکیبات فرعی دلخواه نیز به آن اضافه می شود و در نواحی مختلف، بسته به ذائقه افراد آن را به صورت ترش، ترش و شیرین، تند، و معمولی مصرف می‌کنند.

برای هنگام پختن آش اسفندی در نقاط مختلف کشور زمان‌های مختلفی ذکر شده است که عبارتند از روز اسفند از ماه اسفند یا پنجم اسفندماه، اولین روز اسفندماه، یکی از روزهای نیمه اول اسفندماه و پنج روز مانده به سال نو.

مردم دلیجان در گذشته بهمراه پخت آش اسفندی، از اسفند تا ۱۳ فروردین به جشن و رقص آئینی و پایکوبی می‌پرداختند و از این طریق به درگاه خداوند شکرگزاری می‌کردند.

آش اسفندی، ایستگاه پایانی هفته فرهنگی دلیجان

آش اسفندی، ایستگاه پایانی هفته فرهنگی دلیجان

منبع: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18986

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.