• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3

آغاز عملیات فصل اول کاوش در تپه کلاته یاور بجنورد

  • کد خبر : 22165
  • 01 ژوئن 2023 - 14:40
آغاز عملیات فصل اول کاوش در تپه کلاته یاور بجنورد
گردشگرآنلاین - مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از آغاز عملیات گمانه‌زنی و کاوش باستان‌شناسی با روش مغناطیس‌سنجی در تپه کلاته یاور بجنورد خبر داد.

به گزارش گردشگرانلاین از خراسان شمالی، علی مستوفیان اظهار کرد: چندی پیش به‌ صورت تصادفی و حین اجرای برنامه‌های عمرانی و ساخت منازل مسکونی، در تپه باستانی کلاته یاور بقایای تدفین‌های عصر مفرغ و شواهد استقراری باستانی در این محوطه تاریخی پیدا شده بود که قدمت زیست در این منطقه از بجنورد را به بیش از ۴ هزار سال مربوط به عصر مفرغ (مفرغ میانی – جدید) می‌رساند.

وی افزود: فصل اول کاوش در تپه باستانی کلاته یاور با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال از سوم خردادماه سال جاری آغاز شده است.

مستوفیان گفت: با توجه‌ به گستردگی محوطه باستانی و تداخل آن با بافت مسکونی روستا، کاوش باستان‌شناسی از طریق انجام بررسی آرکئوژئوفیزیک با روش مغناطیس‌سنجی تا پایان خردادماه امسال ادامه خواهد داشت.

شهر کنونی بجنورد در حدود سال ۱۱۰۰ق/۱۶۸۹م ، بنا شد و پس از آن‌که در شورش حسن‌خان سالار (۱۲۶۳ق/۱۸۴۷م) به شدت آسیب دید، بار دیگر مرمت شد.

پیش از شهر کنونی و حتی پیش از ظهور و سقوط بجنورد، مرکز ناحیه جایی می‌بوده‌است به نام چرمغان که در جریان حمله مغول ویران گردید. تپه باستانیِ چرمغان در کناره شهر کنونی بجنورد، بازمانده ویرانه‌های آن شهر است. ظاهراً چرمغان، شهری کوچک، پررونق و آباد بوده و بجنورد کنونی در جوار آن به‌وجود آمده‌است. امروزه حدود و گسترهٔ این شهرک در حاشیهٔ شهر بجنورد، نشانگر پیشینهٔ کهن و رونق آن در سده‌های آغازین اسلامی است. به استناد متون تاریخی در سده‌های پنجم تا هشتم هجری، بخش وسیعی از ناحیهٔ بجنورد، مسکونی و آباد بوده است. در آغاز دوران مغول و تیموری، منطقهٔ بجنورد نیز مورد آسیب‌ها و خسارات فراوانی واقع شد.

نقاط باستانی شناسایی شده، متعلق به دوران میان‌سنگی هزارهٔ چهارم تا هزارهٔ اول پیش از میلاد، نقش مهمی را در شکل‌گیری زیست‌گاه‌های اولیه در حاشیهٔ رودخانه اترک ایفا نموده‌اند.

بُجنورد مرکز شهرستان بجنورد و استان خراسان شمالی می‌باشد که در کوهپایه‌های آلاداغ واقع شده است.

آغاز عملیات فصل اول کاوش در تپه کلاته یاور بجنورد

آغاز عملیات فصل اول کاوش در تپه کلاته یاور بجنورد

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22165

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.