• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

آغاز عملیات مرمت پل دختر لرستان

  • کد خبر : 6925
  • 17 مارس 2022 - 13:38

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از آغاز عملیات مرمت و استحکام‌بخشی پل تاریخی پل دختر خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، سیدامین قاسمی، اظهار کرد: در این عملیات مقرر است، دیواره‌های پل دختر در ناحیه شرقی مرمت و همچنین ناحیه آسیب دیده پایه بزرگ شرقی که در نزدیکی رودخانه قرار دارد، استحکام‌بخشی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، عنوان کرد: در این عملیات از مواد و مصالح سنتی استفاده و همچنین سنگ‌های به‌کار رفته در این پروژه به صورت سنتی تراش خورده و چیدمان آن‌ها بر مبنای منشورهای بین المللی مرمت است.

وی با اشاره به اینکه پل‌دختر از سازه‌های دوره ساسانیان است که بر روی رودخانه کشکان ساخته شده، تصریح کرد: این پل تاریخی در ورودی شهر پلدختر در جنوب لرستان قرار دارد و بنای آن در قرن چهارم هجری قمری مرمت شده ‌است.

به گزارش گردشگر آنلاین، شهرستان پل دختر در حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب باختری شهرستان خرم آباد واقع شده و شهرستان مرزی بین استان های لرستان و ایلام است. محدوده این شهرستان قبلا از توابع بخش ملاوی خرم آباد بود، اما در حال حاضر خود به یک شهرستان تبدیل شده و مرکز آن شهر پل دختر است. پل دختر حدود ۴۹ کیلومتر با شهرستان دره شهر از استان ایلام فاصله دارد. نام این شهر ظاهرا از نام پل ویرانه و بزرگ و محکمی که از روزگار ساسانیان به جا مانده گرفته شده است. عده‌ای از باستان‌شناسان تاریخ پایه‌های پل را به عهد ساسانی نسبت می‌دهند ولی با توجه به شیوه معماری تاریخ ساخت آن را به قرن هشتم هجری تخمین زده‌اند.این پل بارها مورد مرمت قرار گرفته است پل دارای سه چشمه بزرگی است که چشمه وسطی هم بلند تر و هم عریض‌تر است و به این علت از وسط پل بطرفین دارای شیبی است. آب برهای طرفین چشمه بزرگ از سنگ و بصورت مثلثی است. دهلیزها و کنودهایی در اطراف چشمه بزرگ به چشم می‌خورد که بوسیله دو نیم ستون چند ضلعی به استقامت پل می‌افزاید. بر روی پایه وسطی پل کتیبه آجری به خط نسخ به چشم می‌خورد که قسمتی از آن محو شده و از بین رفته و در سمت چپ کتیبه‌ای دیگر است که تاریخ ۹۳۳ هجری را نشان می دهد که آخرین تاریخ مرمت آن را نشان می‌دهد عده ای عقیده بر این دارند که چون سازنده آن دختری از شاهزادگان بوده به آن علت اسم دختر بر آن نهاده شده است که هر کدام بحث و داستان شیرین بخود دارد .

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6925

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.