• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
8

آغوش باز دیار کریمان برای میزبانی از مسافران نوروزی

  • کد خبر : 7005
  • 20 مارس 2022 - 9:23
آغوش باز دیار کریمان برای میزبانی از مسافران نوروزی

گردشگرآنلاین – دیار کریمان به میهمان نوازی شهرت دیرینه دارد و امسال نیز در آستانه نوروز ۱۴۰۱، بزرگترین میهمان خانه ایران خود را مهیای پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی کرده است.

به گزارش گردشگرآنلاین، دیار کریمان با زیبایی های طبیعی چهار فصل، بناهای تاریخی پرآوازه، چشم اندازی های بی نظیرش و اکنون وجود تربت مطهر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، بدون حرف و حدیث از قطب های مهم سفرهای نوروزی و گردشگری کشور محسوب می شود.
موقعیت جغرافیایی ممتاز این استان پهناور در جنوبشرق کشور موجب شده تا ترددها و سفرهای زیادی در دیار کریمان انجام شود، حال آنکه ۲ سال سخت از بلای کرونا می گذرد، با فروکش کردن این ویروس و مساعدتر شدن فضا، سفرهای نوروزی نوید بخش حضور پرشور گردشگران در کرمان زمین است.
دیار کریمان از شرق با استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، شمال با استان یزد، غرب با استان فارس و از جنوب با استان هرمزگان مجاور است و جاده های استان در همه ایام سال بویژه در تعطیلات نوروزی رفت آمد و ترافیک زیادی را شاهد است.
دیار کریمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده و ارگ بم به عنوان زرگترین سازه خشتی جهان، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی پیچ از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند و این تنها گوشه ای از جاذبه های گردشگری و طبیعی این دیار است.
با قطعی شدن مسافرت های نوروزی تمامی دستگاه های اجرایی و نهادهای مسئول در ایام نوروز با برنامه ریزی و افزایش آمادگی و اتخاذ پیش بینی های لازم، امکانات زیادی را برای خدمات رسانی به مسافران و گردشگرانی که قصد سفر به دیار کریمان را دارند، انجام داده تا سفر و اقامت امن و به یاد ماندنی در این خطه داشته باشند.
امکانات استان کرمان برای تعطیلات نوروزی بسیج شده است

 

مسئولان کرمان با پیش بینی موج گسترده سفرهای نوروزی به این استان امکانات بخش های مختلف را برای میهمانان و مسافران با حفظ شرایط کرونا در ایام تعطیلات نوروزی بسیج کرده اند.
استاندار کرمان با تاکید بر آماده شدن این استان برای ایام نوروز تصریح کرد: امسال به دلایل مختلف از جمله اینکه محدودیت‌ها پس از ۲ سال برداشته شده و مردم سفر می کنند، شرایط ویژه ای خواهیم داشت، اما نباید فراموش کنیم که ما همچنان درگیر کرونا هستیم لذا لازم است مردم و مسافران نوروزی خودمراقبتی بیشتری در این ایام داشته باشند.
زینی وند افزود: باتوجه به سیاست های دولت و واکسیناسیون، امسال سفرهای نوروزی را در پیش داریم، مردم اندکی خیالشان از کرونا راحت شده اما فراموش نکنیم کرونا را همچنان داریم و افراد بسیاری با آن درگیرند.
وی با اشاره به ادامه داشتن شرایط کرونا اظهار داشت: ایجاد محدودیت برای مردم سخت شده اما از آنان تقاضا می شود خودمراقبتی، فاصله گذاری، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و حضور نیافتن در مهمانی ها را همچنان در ایام تعطیلات نوروز لحاظ کنند.
استاندار دیار کریمان تاکید کرد: بخش عمده مسافران نوروزی امسال، زائران مرقد مطهر سردار دل ها هستند لذا باید برنامه ریزی دقیقی برای زائران داشته باشیم و ممکن است از کشورهای خارجی هم مهمانانی داشته باشیم.
وی با اشاره به این مطلب که کاهش محدودیت های کرونا و همزمانی ایام نوروز و عید نیمه شعبان موجب تغییر الگوی سفر خواهد شد، ادامه داد: پلیس راه کرمان با استقرار ۵۱۸ نفر در جاده های این استان و پیش بینی بیش از ۱۸۰ تیم گشتی پلیس آماده خدمات رسانی به مردم در ایام نوروز است.
زینی وند با اشاره به کویری و خسته کننده بودن محورهای مواصلاتی استان کرمان اظهار داشت: قرار است موکب هایی به سبک موکب های اربعین و سیدشهدا در راه های این استان راه اندازی تا از بروز تصادفات جلوگیری شود.
وی ادامه داد: همچنین تعطیلات نوروزی امسال با ایام ماه مبارک رمضان همزمان شده و مردم شتاب بیشتری برای بازگشت به شهرهایشان خواهند داشت لذا اگر در سفرها اصول ایمنی را رعایت نکنیم حوادث بیشتری نیز شاهد خواهیم بود.
استاندار کرمان همچنین با اشاره به وقوع بخش زیادی از حوادث ترافیکی در ۳۰ کیلومتری شهرها، گفت: می توان با ایجاد پایگاه ها و موکب های بین راهی زمینه استراحت مسافران و رانندگان را فراهم کرد و از این طریق حوادث رانندگی را کاهش داد.
وی بر آشکارسازی نقاط حادثه خیز و حضور پلیس در این نقاط نیز تاکید کرد و ادامه داد: کنترل سرعت در جاده های دو طرفه، برخورد قاطع با خودروهای شوتی، جلوگیری از بی احتیاطی راکبان موتورسیکلت ها، توجه به روشنایی معابر و … از دیگر موارد تاثیرگذار در کاهش حوادث رانندگی در ایام نوروز خواهد بود.
۴۹۲ مرکز اقامتی کرمان پذیرای مسافران نوروزی است

 

بخش عمده ای از مسافران نوروزی در استان کرمان با هدف بازدید از جاذبه های تاریخی و گردشگری به کرمان سفر می کنند و همین مسئله موجب شده تا تدارک وسیعی برای آمده کردن امکانات پذیرایی و اقامت میهمانان  نوروزی انجام شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز گفت: ستاد تسهیلات سفر پس از ۲ سال کار خود را در استان دیار کریمان آغاز کرد و  تعداد ۴۹۲ مرکز اقامتی با ۱۱ هزار و ۹۶۵ تخت و سه هزار و ۷۸۲ اتاق ایام نوروز ۱۴۰۱ به گردشگران و مسافران نوروزی این استان خدمات ارائه می‌کنند.
به گزارش گردشگر آنلاین،  فریدون فعالی افزود: ۳۳ هتل، ۹ هتل آپارتمان، ۳۸ خانه مسافر، ۳۳۴ اقامتگاه بوم‌گردی، ۲۵ مهمان‌پذیر، هفت اقامتگاه سنتی، سه زائرسرا، ۹۶ رستوران بین راهی، ۳۰ سفره‌خانه سنتی، ۳۷ مجتمع گردشگری و غیره برای ایام نوروز آماده فعالیت است.
وی اظهار داشت: در نوروز سال جدید برنامه‌های متنوعی همچون برگزاری بازارچه‌های صنایع‌دستی، نوروزگاه‌ها، اجرای جنگ‌های شادی، موسیقی‌های بومی و محلی را در سطح شهرستان‌های استان کرمان خواهیم داشت.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان همچنین از آمادگی این استان برای میزبانی از گردشگران نوروزی و زائران مزار سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی خبر داد.
وی تصریح کرد: طی ۲ سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا محدودیت‌هایی برای انجام سفرها در ایام نوروز اتخاذ شده بود، اما خوشبختانه با اقداماتی که در زمینه واکسیناسیون انجام گرفت در نوروز ۱۴۰۱ میزبان تعداد کثیری از زائران مزار سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و گردشگران در این ایام خواهیم بود.
فعالی با اشاره به اینکه تیم‌های بازرسی میراث‌فرهنگی بر عملکرد تاسیسات گردشگری در ایام نوروز نظارت خواهند داشت بیان کرد: تیم‌های نظارتی و رسیدگی به شکایات در این ایام به صورت ۲۴ ساعته بر نحوه خدمات‌رسانی واحدهای اقامتی، تفریحی و گردشگری نظارت دارند.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع حدود چهار هزار نیروی آموزش دیده در تمامی تاسیسات گردشگری تحت نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان به مسافران در ایام نوروز ۱۴۰۱ خدمت‌رسانی خواهند کرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: نوروزگاه های خوبی را در کرمان برنامه ریزی کرده ایم، ضمن آنکه برنامه‌های فاخر ملی یک شب در بم و یک شب در میدان گنجعلیخان شهر کرمان خواهیم داشت.
فعالی ادامه داد: ستاد اصلی نوروز در اداره کل میراث فرهنگی استان و ستاد شهرستانی برای نخستین بار در یخدان مویدی شهر کرمان برگزار می شود و مراسمی نیز در محور هفت باغ و میدان گنجعلیخان خواهیم داشت.
وی بیان کرد: بازارچه های نوروزی صنایع دستی از ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در ۱۱ شهر شامل کرمان، ماهان، راین، بم، شهربابک، سیرجان، زرند و غیره برپا می‌شود.
فعالی تصریح کرد: در این بازارچه‌ها علاوه بر نمایش صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی، سوغات و محصولات طبیعی مناطق مختلف دیار کریمان نیز در معرض دید و فروش علاقمندان قرار خواهد گرفت و به دلیل حضور مسافران نوروزی و گردشگران بیشتر این بازارچه‌ها در محل اماکن تاریخی و مسیرهای گردشگری بر پا می شوند.
آموزش و پرورش کرمان ۱۱۷ پایگاه اسکان نوروزی را آماده کرده است

 

مدیرکل آموزش و پرورش کرمان در رابطه با تامین و تجهیز اماکن برای اقامت مسافران در تعطیلات عید نوروز گفت: ۱۷ پایگاه اسکان مسافران نوروزی در قالب ۲۴۰ مدرسه و ۲ هزار و ۱۱۴ کلاس درس در این استان آماده شده است.
رضا رضایی تصریح کرد: ۸۵۰ نفر از همکاران فرهنگی نیز به صورت مستقیم در ستادهای اسکان نوروزی فرهنگیان استان کرمان حضور دارند و کار خدمت رسانی را انجام می دهند.
وی عنوان کرد: از کلاس های آماده شده برای اسکان مسافران ۵۷ کلاس ویژه، ۸۳۷ کلاس درجه «الف» و مابقی نیز کلاس درجه «ب» و «ج» هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش دیار کریمان همچنین از ارائه خدمات خانه های معلم، اردو گاه های دانش آموزی و کلینیک های پزشکی فرهنگیان استان نیز به مهمانان نوروزی در ایام نوروز خبر داد.
وی افزود: تعدادی از مدارسی که تجهیز شده‌اند به‌منظور میزبانی از زائران شهید سلیمانی و راهیان مکتب وی در اختیار سپاه ثارالله استان کرمان قرار می‌گیرند؛ معرفی زائر از سوی سپاه صورت می‌گیرد، دریافت هزینه‌ها هم با تعرفه‌ فرهنگیان برای زائران محاسبه می‌شود و زائران ۲۴ ساعت می‌توانند در محل اسکان اقامت داشته باشند.
طرح های ترافیکی خاصی در کرمان برای ایام نوروز اجرا می شود

 

تامین امنیت مسافران نوروزی از مهمترین موضوعاتی است که فرمانده انتظامی کرمان بر آن تاکید دارد تا اقامت خوبی برای گردشگران و مسافران در این این استان رقم بخورد.
فرمانده انتظامی استان کرمان نیز گفت: شعار امسال پلیس هوشمند قانونمداری و نشاط بهاری عید نوروز سال ۱۴۰۱ و قانونمداری، پرهیز از خطر و آرامش در سفر شعار پلیس راهور است.
سردار عبدالرضا ناظری با بیان اینکه طرح های ترافیکی خاص برای نوروز این استان تدارک دیده و حفظ اموال مردم برنامه ریزی انجام شده است افزود: درطرح نوروزی هم باتوجه به مزار سردار دل‌ها برنامه‌های خاصی داریم که پیش بینی‌های جامع و کاملی انجام دادیم.
فرمانده انتظامی استان کرمان اظهار داشت: باتوجه به وضعیت متفاوت امسال با ۲ سال قبل سازمان های دست اندرکار در حوزه خدمات رسانی به مسافران نوروزی باید با آمادگی ویژه تر برای اجرای ماموریت های خود آمادگی داشته باشند.
وی ادامه داد: ۴۲۰ واحد گشت در شبانه روز در کرمان وجود داشته و ۴۰ ایستگاه نوروزی در این استان مستقر هستند.
سردار ناظری با بیان اینکه در نوروز سال گذشته چندین مورد تصادف خودروهای حامل اتباع بیگانه غیرمجاز (شوتی) موجب افزایش آمار حوزه تصادفات در استان کرمان شد، اظهار داشت: نیروی انتظامی در طرح ویژه امدادی – انتظامی نوروز ۱۴۰۱ با خودروهای دارای حرکات مخاطره آمیز با جدیت و قاطع برخورد خواهد کرد.
به گفته فرمانده انتظامی استان کرمان مردم برای پیشگیری و قطع زنجیره کرونا در مراسم‌های شلوغ شرکت نکنند و اقدامات پیشگیرانه را مد نظر قرار دهند.
۵۴۰ نیروی عملیاتی هلال احمر خدمات شبانه روزی در کرمان ارائه می کنند

 

آمادگی برای خدمت رسانی در حوادث و مواقع ضروری به افراد و میمهانان نوروزی نیز به طور جدی و گسترده در دستور کار مسئولان استان کرمان قرار گرفته است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان با بیان اینکه مثل همیشه در کنار مردم هستیم گفت: این جمعیت در سال جدید نیز با نگاه پیشگیری، مقابله با حوادث و کاهش آلام در کنار مردم خواهد بود و استان کرمان سالانه بین ۲ تا سه هزار حادثه را در استان کرمان پوشش می دهد که در مدیریت بحران جزو بهترین ها بوده و همواره رتبه های اول و دوم امدارسانی را در کشور کسب کرده است.
رضا فلاح افزود: ۶۰۰ نفر در حوزه امداد و نجات و ۴۰۰ نفر در بخش جوانان در پایگاه ها و مراکز اضطراری، با هدف پیشگیری و برقراری ایمنی در محورهای ارتباطی استان تلاش می کنند و هلال احمر در جاده های استان در کنار پلیس فعالیت می کند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان تصریح کرد: طرح ملی امدادونجات نوروزی در استان کرمان از ۲۵ اسفندماه سال جاری آغاز می‌شود و تا پایان روز ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد یافت.
فلاح با تاکید بر آماده باش ۲۸ پایگاه ثابت و موقت امدادونجات در محورهای مواصلاتی سراسر استان کرمان اظهار داشت: ۵۴۰ نیروی عملیاتی بصورت شبانه روزی در ایام مذکور به مسافران نوروزی در صورت نیاز و ضرورت خدمات امدادی ارائه خواهند داد.
به گزارش گردشگر آنلاین ایرنا نوشت: مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمان با اشاره به فعال بودن ۲۷ مرکز پیام پاسخگویی اضطراری در سراسر این استان خاطرنشان کرد: تیم های امدادونجات هوایی، واکنش سریع برادران و امدادونجات خواهران در قالب تیم توانا در مرکز استان کرمان نیز مستقر و در آماده باش خواهند بود.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان نیز با بیان اینکه اورژانس با نیروهای نظامی و انتظامی از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی همکاری دارد اظهار داشت: ۲۱۷ آمبولانس و سه بالگرد در امدادرسانی به مردم در ایام نوروز آماده خدمت‌رسانی در حوادث است.
سیدمحمد صابری با اشاره به اینکه ۱۷۱ پایگاه اورژانس در ایام نوروز ۱۴۰۱ در سطح استان کرمان فعال است گفت: هزار و ۳۰۰ نیروی عملیاتی اورژانس در ایام نوروز فعالیت می‌کنند و اورژانس در آماده باش کامل است.
هر چند شیوع ویروس کرونا خوشبختانه شدت و خطر ۲ سال گذشته را با اقدامات انجام شده ندارد، اما رصد و نظارت بر شرایط بهداشتی برای حفظ سلامتی مسافران و گردشگران نوروزی هنوز به طور جدی در دستور کار مسئولان بهداشت استان قرار دارد.
شهروندان تخلفات بهداشتی را به ۱۹۰ اطلاع دهند

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی دیار کریمان با اشاره اینکه افرادی که قصد مسافرت دارند برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان نسبت به تکمیل واکسیناسیون اقدام کنند گفت: اعمال جریمه های قانونی برای افرادی است که واکسیناسیون آنها کامل نباشد و این براساس پلاک خودرویی که در سفرهای بین شهری در حال تردد است اعمال می شود.
سعید صحبتی تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ تیم ناظر در سراسر استان کرمان تا ۱۵ فروردین ماه فعالیت دارند و در این راستا تمام مراکز عمومی و تجمعی بازدید و در صورتی که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نکرده باشند اعمال قانون می شوند.
وی افزود: شهروندان در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی زمینه ساز شیوع ویروس کرونا از طریق شماره ۱۹۰ موارد را به بازرسان دانشگاه علوم پزشکی اعلام کنند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: در ایام تعطیلات نوروزی تمام امکانات بهداشتی و بیمارستانی برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی در آمادگی کامل به سر می برند و اماکن پذیرایی و رستوران ها هم مرتب مورد بازدید قرار می گیرند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7005

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.