• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

آموزش بیش از ۷۰۰ کارآموز صنایع‌دستی در اردبیل

  • کد خبر : 12052
  • 26 سپتامبر 2022 - 12:38
آموزش بیش از ۷۰۰ کارآموز صنایع‌دستی در اردبیل
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردبیل از برگزاری دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی برای بیش از ۷۰۰ کارآموز از ابتدای سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین از اردبیل، محمدرضا شایقی گفت: «از ابتدای سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۰۰ کارآموز صنایع‌دستی در دوره‌های آموزشی برگزار شده از سوی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردبیل حضور پیدا کرده‌اند.»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردبیل افزود: «این دوره‌های آموزشی در رشته‌های قلم‌زنی، سفالگری، تراش سنگ، گلیم‌بافی و چرم‌دوزی و با حضور اساتید مجرب برگزار شده است.»

او تاکید کرد: «در این مدت بیش از ۳۰۰ مورد مجوزهای صنایع‌دستی از جمله کارت شناسایی، پروانه تولید کارگاهی و انفرادی و پروانه مشاغل خانگی صادر یا تمدید شده است.»

شایقی ادامه داد: «حجم معرفی صنعتگران صنایع‌دستی به تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ و مشاغل خانگی از ابتدای سال بیش از سه میلیارد تومان است و در این مدت ۶۷ نفر نیز در سامانه رصد از سوی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردبیل ثبت و تایید اشتغال صورت گرفته است.»

اردبیل در طول تاریخ، به نام‌های گوناگونی ازجمله «دارالارشاد»، «دارالملک»، «دارالعرفان»، «دارالامان» ملقب بوده‌است و به‌علت قرارداشتن در مسیر جاده ابریشم، از رونق اقتصادی بسیار خوبی برخوردار بوده‌است.

اردبیل به واسطه داشتن تاریخ کهن در ادوار مختلف و تکامل در این دوره‌ها صنایع دستی مختلفی را در جهت نیاز به ان به تکامل رسانده و به جوامع مختلف معرفی و صادر نموده‌است. به وضوح می‌توان اوج این شکوه را در دوره صفویه جستجو نمود که بایستی این شکوه را به نام مکتب اردبیل ثبت نمود.

شهرت و اهمیّت اَردَبیل تنها از آن جهت نیست که چند تن از پادشاهان ایران آن شهر را قرارگاه خود ساختند، بلکه از آن لحاظ است که مؤسس فرقه صفویه یعنی شیخ صفی‌الدین اردبیلی از این‌جا برخاست و در همین‌جا به خاک سپرده شد.

منطقهٔ اردبیل حداقل از هزارهٔ هشتم قبل از میلاد مسکونی بوده‌است. براساس پژوهش، سراسر منطقه از تپه‌های باستانی پوشیده شده‌است. کاوش‌های مقدماتی در برخی از نواحی اردبیل به ویژه در قسمت‌های شمالی و شرقی آن نشان می‌دهد که اردبیل از کانون‌های مهم فرهنگ مگالی تیک یا سنگ افراشتی بوده‌است.

آموزش بیش از ۷۰۰ کارآموز صنایع‌دستی در اردبیل

آموزش بیش از ۷۰۰ کارآموز صنایع‌دستی در اردبیل

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12052

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.