• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
5

آیین شب یلدا در اردبیل برگزار شد

  • کد خبر : 3387
  • 18 دسامبر 2021 - 6:02
آیین شب یلدا در اردبیل برگزار شد

گردشگرآنلاین – آیین شب یلدا (چیلله گئجه‌سی) با حضور جمعی از هنرمندان در نگارخانه شاه اسماعیل صفوی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار شد.

‌به گزارش گردشگرآنلاین، مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل در این آیین گفت: با توجه به تقارن شب یلدا با ایام فاطمیه اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امسال این مراسم را چند روز زودتر برگزار کرد.

نادر فلاحی با تاکید بر لزوم توجه به سنت‌های ارزشمند ملی در راستای حفظ نشاط اجتماعی افزود: این اداره‌کل همانند سال‌های گذشته برای تحقق این امر با اجرای مراسم ملی و مذهبی در کنار مردم ایستاده است.

وی برگزاری آیین‌ها و مراسم سنتی را زمینه‌ساز ترویج فرهنگ غنی منطقه دانست و بیان کرد: برنامه‌ریزی شده است تا با برگزاری چنین مراسمی در مناسبت‌های مختلف در راستای معرفی قابلیت‌ها و جاذبه‌های استان اردبیل در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گام برداشته شود.

‌مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل اضافه کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بخش گردشگری تلاش شد تا از این فرصت برای معرفی قابلیت‌های استان در فضای مجازی و رسانه‌ها استفاده شود و در کنار این امر با تقویت زیرساخت‌ها، استان را مهیای حضور گسترده گردشگران در ایام پساکرونا کنیم.

شب یلدا یا شب چله یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی در بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کره شمالی همزمان با انقلاب زمستانی بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول دی (نخستین روز زمستان) است.

شب چله به طور معمول در محفل‌های خانوادگی و دوستانه در استان اردبیل با صرف میوه‌ها، خوراکی‌ها و تنقلاتی مانند انار، هندوانه، ازگیل، زالزالک، کدو تنبل بریان، باقلای پخته، تخمه، گردو، نخود و سبزه گرامی‌داشته می‌شود.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3387

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.